27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » CHEOPS – nová družice k výzkumu exoplanet

CHEOPS – nová družice k výzkumu exoplanet

22.10.2012

Na výzkum planet kroužících kolem jiných hvězd než Slunce bude zaměřena malá vědecká družice Evropské kosmické agentury ESA pojmenovaná CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite). Bude zkoumat blízké „jasné“ hvězdy, o kterých je známo, že kolem nich obíhají planety. Vypuštění družice se předpokládá v roce 2017.

V průběhu velmi přesného monitorování jasnosti hvězd budou astronomové hledat známky tzv. tranzitů, tj. poklesů jasnosti sledovaných hvězd způsobených přechodem přítomných planet přes kotouček hvězdy.

Získají tak doplňující informace o planetách objevených jinými metodami. Tato pozorování umožní například přesné změření průměru přítomných planet. V případě známé hmotnosti těchto planet bude možné vypočítat jejich hustotu. To zase poskytne určitou představu o vnitřní struktuře pozorovaných těles.

Zjištění těchto klíčových parametrů umožní astronomům lépe porozumět vzniku planet, jejichž velikosti se pohybují v rozmezí od několika hmotností Země (tzv. super-Země) až po exoplanety srovnatelné s velikostí planety Neptun ve Sluneční soustavě. To také umožní rozpoznat planety s rozsáhlými atmosférami a studovat migraci planet během vzniku a vývoje jejich mateřských planetárních soustav.

CHEOPS je první z předpokládané nové třídy malých vědeckých družic vyvinutých jako součást vědeckého programu ESA (Science Programme).

Na základě znalosti mateřských hvězd, kolem nichž obíhají exoplanety, družice CHEOPS umožní vědcům provádět srovnávací studie planet s hmotností Země a výše s přesností, které nemůže být dosaženo při pozorováních pozemními dalekohledy,“ říká profesor Alvaro Giménez-Cañete, ředitel vědeckého výzkumu a robotiky, ESA.

Tato mise byla vybrána z 26 zaslaných návrhů. Předpokládané malé vědecké družice by měly být levné a rychle realizovatelné, aby mohly poskytnout větší flexibilitu při získávání odpovědí na nové podněty vědecké komunity.

Projekt družice CHEOPS bude realizován ve spolupráci mezi ESA a Švýcarskem. „Bude tak pokračovat úspěšná 40letá historie švýcarské vědy a průmyslu v popředí kosmického výzkumu,“ říká profesor Willy Benz, Center for Space and Habitability na univerzitě v Bernu.

Tato mise rovněž poskytne unikátní cíle pro mnohem detailnější výzkumy atmosfér obklopujících exoplanety prostřednictvím příští generace pozemních i kosmických dalekohledů, jejichž výstavba byla nyní zahájena, jako je například evropský dalekohled E-ELT (European Extremely Large Telescope) a kosmický dalekohled NASA s názvem James Webb Space Telescope (JWST).

Družice CHEOPS bude kroužit kolem Země po heliosynchronní oběžné dráze ve výšce 800 km nad zemským povrchem. Její životnost je plánována na 3,5 roku a část pozorovacího času bude nabídnuta k dispozici široké vědecké společnosti.

Zdroj: http://www.esa.int/esaCP/SEMXFG4S18H_index_0.html