S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Byla zahájena stavba nové budovy Kulturně-kreativního centra (KKC), která vyroste na místě někdejších garáží u ulice J. K. Tyla. Ty už byly srovnány se zemí a nyní se pokračuje v budování hlubokých základů. KKC nabídne především mládeži prostor pro tradiční i netradiční vzdělávací akce. Nejen mládež bude mít zde, v KKC vybaveném adekvátně zařízenými prostory nejen učeben a pracoven, ale také laboratoří možnost se experimentálně i prakticky na vědě a výzkumu podílet. Objekt by měl začít sloužit veřejnosti od konce roku 2025.
Nový přístroj v naší hvězdárně poslouží vzdělání i výzkumu.
Zjednodušeně řečeno, laboratorní spektrograf dokáže rozkládat světlo. „Umožňuje pořídit spektrum jakéhokoliv světelného zdroje a jeho prostřednictvím odhalit například chemické složení analyzované látky,“ nabízí odbornější popis schopností přístroje ředitel hvězdárny Libor Lenža.
Spektrograf, pořízený nákladem přes 100 tisíc korun, zde najde bohaté uplatnění. „Využijeme ho při vzdělávacích pokusech pro školy, zejména střední. V omezené míře poslouží také při pořizování spekter jasných objektů, jakými jsou Slunce, Měsíc a planety, abychom studentům ukázali rozdíly mezi jednotlivými světelnými zdroji,“ plánuje Lenža. „Zároveň mládež zasvětíme do základů spektroskopie, která patří mezi nejmocnější analytické a diagnostické nástroje vůbec.“
Spektrograf byl pořízen v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II (IKAP II), který je spolufinancovaný z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OPVVV), rozpočtem ČR a Zlínským krajem.
autor: Josef Beneš