Zřizovatelem organizace je

02.02.2023
Astronomická olympiáda

Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout  např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Spektrograf rozšíří obzory studentům

Spektrograf rozšíří obzory studentům

Nový přístroj v naší hvězdárně poslouží vzdělání i výzkumu.

Zjednodušeně řečeno, laboratorní spektrograf dokáže rozkládat světlo. „Umožňuje pořídit spektrum jakéhokoliv světelného zdroje a jeho prostřednictvím odhalit například chemické složení analyzované látky,“ nabízí odbornější popis schopností přístroje ředitel hvězdárny Libor Lenža.

Spektrograf, pořízený nákladem přes 100 tisíc korun, zde najde bohaté uplatnění. „Využijeme ho při vzdělávacích pokusech pro školy, zejména střední. V omezené míře poslouží také při pořizování spekter jasných objektů, jakými jsou Slunce, Měsíc a planety, abychom studentům ukázali rozdíly mezi jednotlivými světelnými zdroji,“ plánuje Lenža. „Zároveň mládež zasvětíme do základů spektroskopie, která patří mezi nejmocnější analytické a diagnostické nástroje vůbec.“

Spektrograf byl pořízen v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II (IKAP II), který je spolufinancovaný z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OPVVV), rozpočtem ČR a Zlínským krajem.