22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Park hvězdárny čeká výrazná proměna

Park hvězdárny čeká výrazná proměna

Výrazná proměna čeká prostranství před hlavní budovou zdejší hvězdárny. Plocha o výměře několika stovek čtverečních metrů, jejíž dominantou je vyschlé betonové jezírko s pylonem uprostřed, projde rozsáhlou revitalizací.

„Vedle jezírka uložíme zásobník na dešťovou vodu, která ho bude napájet a současně poslouží k zalévání zeleně. Zároveň se sem vrátí vodní a mokřadní biotop, do něhož v minulosti patřily i chráněné druhy rostlin a živočichů. Po nutné opravě vrátíme původnímu účelu také betonový pylon, představující základ slunečních hodin,“ popisuje záměr hvězdárny ředitel Libor Lenža.

Okolo jezírka vznikne zahrada s keři a bylinami typickými pro česko-slovenské příhraničí. „Jejími součástmi budou typická květná louka a dřeviny Bílých Karpat, ukázky hornin a informační tabule. Návštěvníky k nim zavede nový chodník pro pěší,“ doplňuje Lenža. Prostor bude plnit funkci ekologickou, osvětovou i odpočinkovou. Své kouzlo bude mít zvláště pro děti. Kromě poznávání živé i neživé přírody budou moci luštit tematické kvízy, hrát si a tvořit, pro školní kolektivy budou připraveny pracovní listy.

Revitalizace jezírka a jeho okolí včetně projektové přípravy přijde na 1,7 milionu korun. O náklady se podělí Zlínský kraj, který je zřizovatelem hvězdárny, a Fond malých projektů při Operačním programu přeshraniční spolupráce ČR-SR. „Stavební práce začnou tento měsíc a potrvají zhruba osm týdnů. Na podzim na ně naváží arboristické úpravy. Po celou dobu hvězdárna zůstane otevřena pro veřejnost, pouze omezíme pohyb lidí v areálu a parkování,“ informuje Lenža.

Jezirko_pred_revitalizaci-2