Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Park hvězdárny čeká výrazná proměna

Park hvězdárny čeká výrazná proměna

Výrazná proměna čeká prostranství před hlavní budovou zdejší hvězdárny. Plocha o výměře několika stovek čtverečních metrů, jejíž dominantou je vyschlé betonové jezírko s pylonem uprostřed, projde rozsáhlou revitalizací.

„Vedle jezírka uložíme zásobník na dešťovou vodu, která ho bude napájet a současně poslouží k zalévání zeleně. Zároveň se sem vrátí vodní a mokřadní biotop, do něhož v minulosti patřily i chráněné druhy rostlin a živočichů. Po nutné opravě vrátíme původnímu účelu také betonový pylon, představující základ slunečních hodin,“ popisuje záměr hvězdárny ředitel Libor Lenža.

Okolo jezírka vznikne zahrada s keři a bylinami typickými pro česko-slovenské příhraničí. „Jejími součástmi budou typická květná louka a dřeviny Bílých Karpat, ukázky hornin a informační tabule. Návštěvníky k nim zavede nový chodník pro pěší,“ doplňuje Lenža. Prostor bude plnit funkci ekologickou, osvětovou i odpočinkovou. Své kouzlo bude mít zvláště pro děti. Kromě poznávání živé i neživé přírody budou moci luštit tematické kvízy, hrát si a tvořit, pro školní kolektivy budou připraveny pracovní listy.

Revitalizace jezírka a jeho okolí včetně projektové přípravy přijde na 1,7 milionu korun. O náklady se podělí Zlínský kraj, který je zřizovatelem hvězdárny, a Fond malých projektů při Operačním programu přeshraniční spolupráce ČR-SR. „Stavební práce začnou tento měsíc a potrvají zhruba osm týdnů. Na podzim na ně naváží arboristické úpravy. Po celou dobu hvězdárna zůstane otevřena pro veřejnost, pouze omezíme pohyb lidí v areálu a parkování,“ informuje Lenža.

NásledujícíZpět