27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Muzejní noc plná hvězd a zážitků

Muzejní noc plná hvězd a zážitků

Do začátku páteční Meziříčské muzejní noci zbývalo několik minut, a naše hvězdárna už přivítala první návštěvnice.
„Přišly jsme kvůli dceři, kterou zajímají planety. A jsme zvědavé, jak to tady vypadá,“ vysvětluje Lucie Balogová z Valašského Meziříčí. S tříletou dcerou Sofií zkusily otáčet hlavní kopulí a dalekohledem pozorovaly podvečerní oblohu. „Viděly jsme sluníčko, líbí se mi také Měsíc,“ vypráví dívka, která si na památku otiskla razítko hvězdárny do svého „muzejníčku“ a k tomu si odnesla dětskou knížku s povídáním o astronomii, rébusy a omalovánkami.
Příležitost prohlédnout si odborná pracoviště i historickou Ballnerovu hvězdárnu a pozorovat noční nebe poseté hvězdami pomocí několika dalekohledů využilo okolo 300 lidí. Petr Střítezský z Valašského Meziříčí sem zavítal poprvé po více než padesáti letech. „Jako kluk jsem tady chodil do astronomického kroužku. Hvězdárna mi tehdy připadala mnohem větší,“ usmívá se šestašedesátiletý pamětník, jenž dodnes se zájmem sleduje filmy o astronomii.
Malé překvapení zažil v hlavní kopuli Lukáš Patzák. „Z hvězdy, kterou jsem spatřil pouhým okem, byly v dalekohledu hvězdy dvě,“ líčí třináctiletý chlapec z Nového Města nad Metují. „Mě navíc zaujalo, že obě hvězdy mají různé barvy,“ dodává jeho maminka Monika, nadšená množstvím lidí, kteří si muzejní noc přišli vychutnat.
Kromě toho, že provázeli zvídavé návštěvníky, stačili se astronomové věnovat odborné práci. Svou pozornost zaměřili na mezinárodní kosmickou stanici ISS, která měla v 19 hodin 13 minut a 9 sekund přeletět přes sluneční disk a tedy nad Valašským Meziříčím. Celý přelet měl trvat jen 4,1 sekundy. „Bohužel, nic jsme na našich zařízeních nezachytili, ačkoli jsme pořídili zhruba dvouminutový záznam,“ sděluje odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva.
Důvodů podle něj může být více. „Patrně nejsou aktualizované informace o parametrech dráhy ISS. Anebo je to důsledek nedávné události, při níž nově připojený modul Nauka nečekaně zažehl svůj motor a změnil orientaci celé stanice,“ hledá příčiny negativního pozorování astronom.