27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězdné loučení při čaji a sušenkách

Hvězdné loučení při čaji a sušenkách

Popíjeli čaj a chroupali sušenky, které jim hostitelé nabídli, a užívali si večer plný hvězd.

Páteční program nazvaný Čaj o jednadvacáté byl symbolickým rozloučením se školním rokem, a proto z naší hvězdárny nikdo domů nespěchal. Děti i dospělí si prohlédli sbírku starých astronomických, navigačních a meteorologických přístrojů v dřevěné Ballnerově hvězdárně, odkud zamířili do hlavní kopule.

Její střecha s rozevřenou pozorovací štěrbinou se postupně otočila o celých 360 stupňů, s ní se otáčel i dalekohled. Návštěvníkům zprostředkoval úchvatný pohled na vzdálená souhvězdí, spojený s poutavým výkladem. „Líbilo se mi pozorovat hvězdy dalekohledem v kopuli i pouhým okem venku,“ říká sedmiletý Štěpán Maňák z Hutiska-Solance.

Program zaujal také jeho maminku. „Dozvěděla jsem se o rozdílech v názvech souhvězdí, jak se pozorují hvězdy a co se na nich zkoumá,“ líčí Monika Maňáková. Spokojený odcházel i Dominik Chvatík. „Zajímavá byla komentovaná prohlídka starodávných přístrojů, stejně jako pozorování hvězd dalekohledem,“ dodává muž z Valašského Meziříčí.

Přestože chvílemi byly podmínky pro pozorování ztížené, byla to skvostná podívaná. „Viděli jsme nejjasnější souhvězdí a hvězdy, od Vegy v souhvězdí Lyra přes Velkou Medvědici, zorientovali jsme se podle Polárky a zastavili se v souhvězdí Labutě,“ popisuje autor pořadu a odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus, jenž u posledně zmíněného souhvězdí převyprávěl návštěvníkům legendu o nejvyšším řeckém bohu Diovi, který v podobě labutě slétával na zemský povrch, aby osnoval milostné pletky s místními kráskami.