13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Fyzikální divadlo jako výzva rodičům

Fyzikální divadlo jako výzva rodičům

Jak lze plechovku od piva proměnit na Hérónovu turbínu, točením hadice vysávat smetí a z domácího vysavače udělat vakuové dělo vystřelující plastelínové kuličky do černé díry? Tyto a další pokusy nabídl dětem a rodičům program s názvem Fyzikální divadlo, který 20. června uspořádala naše hvězdárna.

„Vybrali jsme pokusy, které lze jednoduše provést v domácích podmínkách. Je to zároveň výzva pro rodiče, kteří nyní doma učí své děti. S trochou fantazie mohou připravit efektní fyzikální pokusy, jejichž prostřednictvím si ověří probíranou teorii,“ říká autor pořadu a odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.

Na 30 návštěvníků mohlo sledovat pokusy s „neviditelností“ založenou na lomu světla, výrobu zmrzliny pomocí ledových kostek prosypaných solí nebo přelévání plynů. „Zaujalo mě vakuové dělo. Celý program byl vtipný a zábavný,“ říká dvanáctiletý Adam Kalivoda, který už se těší, až v hodinách fyziky uplatní nově nabyté znalosti.

Spokojeni odcházeli také rodiče. „Bylo to zajímavé a pro děti pestré, barvité a názorné,“ míní Martin Němec, jehož devítiletou dceru Adrianu nadchla výroba smetanové zmrzliny. „Kdybych mohla, tak bych ji snědla,“ směje se dívka.

Zvuková reportáž z akce