27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Děti si ve hvězdárně hrály na planety a fotony

Děti si ve hvězdárně hrály na planety a fotony

Na Sluneční soustavu se dnes proměnila zahrada naší hvězdárny, kde proběhl další z cyklu pořadů pro rodiny s dětmi.

Bezmála třicet návštěvníků mohlo z pevně usazených modelů Slunce a planet vyčíst jejich poměrnou velikost, vzdálenost i polohu. „Největší zvláštností mezi nimi je Slunce, pojaté jako betonová skořápka odhalující jeho jednotlivé vrstvy, od jádra po zářivou část,“ prozradil autor pořadu a odborný pracovník hvězdárny Ladislav Šmelcer.

Posluchačům rovněž vysvětlil, jaké planety a hvězdy lze nyní spatřit na noční obloze a kde je hledat. Součástí výkladu bylo i povídání o vzniku světla. Aby si návštěvníci dokázali vše lépe představit, rozdal dětem malé modely planet a nechal je obíhat kolem Slunce. Další skupina si zavěsila okolo krku různobarevné placky a představovala fotony, které se pracně dobývají ze slunečního jádra do meziplanetárního prostoru.

Závěr pořadu patřil pozorování Slunce obřím dalekohledem ve hvězdárenské kupoli. Pozornější návštěvníci mohli v okuláru zahlédnout i sluneční skvrnu. Pro Zuzanu Lesákovou bylo odpoledne ve hvězdárně velkým zážitkem. „Zaujalo mě srovnání velikostí a vzdáleností planet. A také prohlídka historické hvězdárny se starými přístroji,“ vypráví devítiletá dívka ze Žákovic na Kroměřížsku.

Je to super akce, která dětem umožní lépe poznat vesmír,“ míní Petra Ondruchová z Rožnova pod Radhoštěm, jež přišla se sedmiletou neteří Zorou. Jana Wolfová ocenila zejména názornost výkladu. „Líbilo se mi, jak děti běhaly s planetami a fotony,“ uvedla návštěvnice z Valašského Meziříčí.

Zvuková reportáž z akce.