27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Kalendář akcí » Přechod Venuše přes sluneční disk

Přechod Venuše přes sluneční disk

Typ akce:pozorování oblohy
Termín konání akce: 06.06.2012

Ve středu 6. června 2012 v časných ranních hodinách (cca 05:00 až 07:00 hodin SELČ) bude možné pozorovat druhý z dvojice

přechodů planety Venuše přes sluneční kotouč.

První přechod nastal před 8 lety, tj. v roce 2004. V případě příznivých meteorologických podmínek bude Hvězdárna Valašské Meziříčí otevřena a připravena umožnit zájemcům pozorování tohoto výjimečného úkazu. Další dvojice přechodů oddělených od sebe 8 let nastane za 105,5 roku, což znamená, že první možnost budeme mít až v prosinci 2117.

Průběh přechodu Venuše přes Slunce pro Valašské Meziříčí - 6. 6. 2012:

Fáze úkazu - 6. 6. 2012 Časový údaj (h : min : s) - SELČ
1. kontakt 00 : 04 : 30*
2. kontakt 00 : 22 : 11*
střed úkazu - maximální fáze 03 : 30 : 30*
východ Slunce 04 : 43
3. kontakt 06 : 37 : 34
4. kontakt 06 : 55 : 01
západ Slunce 20 : 51

* Fáze úkazu označené hvězdičkou se odehrávají ještě před východem Slunce.

Vzhledem k plánované rekonstrukci hlavní budovy připravuje hvězdárna pro obyvatele Valašského Meziříčí a okolí náhradní pozorování přechodu Venuše přes sluneční disk ze stanoviště mimo hvězdárnu, v blízkosti památníku Helštýn (jihovýchodní okraj města Valašské Meziříčí).

Úkaz můžete pozorovat rovněž bez dalekohledu obdobně jako zatmění Slunce. Upozorňujeme na nutnost ochrany zraku před intenzivním slunečním zářením prostřednictvím vhodného filtru (např. svářečského skla).

Podrobnější informace o tomto zajímavém úkazu jsme pro vás připravili v následujícím článku.