25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Zběsilý úprk spirální galaxie

Zběsilý úprk spirální galaxie

09.03.2014

Spirální galaxie ESO 137-001 vypadá na novém kompozitním snímku, pořízeném pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST a rentgenové observatoře Chandra X-ray Observatory, jako obří pampeliška vystavená silnému větru.

Galaxie se doslova řítí směrem k levému hornímu rohu tohoto obrázku. Pohybuje se prostorem mezi dalšími galaxiemi kupy Abell 3627 v souhvězdí Norma (Pravítko), která se nachází ve vzdálenosti více než 200 miliónů světelných roků od Země. Putování galaxie je však velmi drsné: mezigalaktický plyn v kupě galaxií Norma je sice řídký, avšak je zahřátý na teplotu přibližně 100 000 000 °C. Díky tomu intenzivně září v oboru rentgenového záření, které detekovala kosmická observatoř Chandra (na snímku znázorněno modrou barvou).

Spirální galaxie proniká žhavým plynem uvnitř kupy takovým tempem – přibližně rychlostí 7 miliónů kilometrů za hodinu – že velké množství jejího vlastního plynu bylo zachyceno a vytaženo pryč. Astronomové to označují jako „svlékání galaxie“. Hvězdy představující pádící galaxii zůstávají nedotčeny na svých polohách a drží pohromadě v důsledku vzájemné přitažlivosti.

Roztrhaný proud plynu – modré rameno medůzy táhnoucí se na tomto snímku za galaxií ESO 137-001 – názorně ukazuje tento proces. Vlivem tlaku okolního prostředí došlo k vytažení značného množství plynu do mezigalaktického prostoru, pryč z jeho domova ve spirální galaxii. Tyto proudy plynu se následně formují do podoby mladých hmotných a horkých hvězd, které září v modrém a ultrafialovém světle.

Hnědé kouřové oblasti poblíž středu spirální galaxie jsou ovlivňovány podobným způsobem, ačkoliv se v tomto případě jedná o malé prachové částice – a nikoliv o plyn – které jsou vytahovány mezigalaktickým prostředím.

Z pohledu rodících se hvězd galaxie ESO 137-001 rozsévá svá semínka po vesmíru podobně jako pampeliška ve větru. Avšak galaxie tímto způsobem již přišla o vlastní stavební materiál pro vznik nových hvězd, tudíž v budoucnu se jejich početné formování neočekává. Díky studiu této prchající spirální galaxie a dalších podobných hvězdných ostrovů astronomové doufají, že lépe pochopí, jak probíhá vznik a vývoj galaxií a jejich hvězd.

Pořízená fotografie je rovněž zaplněna stovkami hvězd, které náleží do naší Galaxie. Ačkoliv ani v nejmenším nesouvisejí s galaxií ESO 137-001, tyto hvězdy a dvě načervenalé eliptické galaxie na snímku přispívají k pulzujícímu „životu“ v pozorované oblasti vesmíru.

Zdroj: http://chandra.harvard.edu/photo/2014/eso137/