22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » X-37B - raketoplán vojenského letectva USA

X-37B - raketoplán vojenského letectva USA

27.11.2009

Vojenské letectvo USA publikovalo nové snímky svého experimentálního raketoplánu X-37B, jehož vypuštění na oběžnou dráhu kolem Země je naplánováno na duben příštího roku. Jako reakci na písemné dotazy tiskový mluvčí Air Force řekl, že start bezpilotního raketoplánu je naplánován na 19. 4. 2010 pomocí rakety Atlas 5 z kosmodromu na Cape Canaveral na Floridě. Okřídlený raketoplán X-37-B je označován rovněž jako OTV (Orbital Test Vehicle).

Uveřejněné fotografie byly publikovány v časopise Air & Space Magazine. Air Force je poskytla i pro Spaceflight Now. Představitelé Air Force odmítali dřívější žádosti o rozhovor, týkající se vývoje bezpilotního raketoplánu.

Miniraketoplán měří na délku 8,8 m a je vysoký téměř 3 m. Rozpětí křídel je 4,6 m a startovní hmotnost, uváděná v dokumentech Air Force, je více než 5000 kg.
Raketoplán X-37B (OTV) bude při startu ukryt uvnitř aerodynamického krytu o průměru 5,5 m. Raketa Atlas 5 odstartuje v konfiguraci 501 s velkým kuželovitým krytem vpředu, bez urychlovacích stupňů na tuhou pohonnou látku a s jedním urychlovacím stupněm Centaur, k němuž bude raketoplán připojen.

Raketoplán OTV byl vyroben ve firmě Boeing Phantom Works, Kalifornie. Na jeho vývoji se podílelo několik firem včetně NASA, Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), Air Force a další. Ke startu bude připravován na Cape Canaveral asi 2 měsíce před plánovaným termínem. Informoval o tom Andrew Bourland, tiskový mluvčí velitelství Air Force.

Zatím nebylo oznámeno, jak dlouho zůstane raketoplán X-37B na oběžné dráze. Přistávací manévr proběhne klouzavým letem v automatickém režimu. Pro přistání bude s největší pravděpodobností vybrána dlouhá přistávací dráha na Vandenberg Air Force Base v Kalifornii, upravená pro přistání kosmických raketoplánů, která je dlouhá 4600 m a široká 61 m.

V roce 2006 byla provedena série zkoušek v podvěsu a při volném letu, přičemž bylo využito letounu White Knight ve vlastnictví soukromé firmy Scaled Composites. Pojížděcí zkoušky se uskutečnily v roce 2007 na základně Vandenberg.

Zkouška raketoplánu X-40AX-37B je prototypem bezpilotního raketoplánu. První exemplář je určen především pro atmosférické zkoušky. Další let se pravděpodobně uskuteční v roce 2011. Původně se počítalo s vypuštěním v nákladovém prostoru raketoplánu Space Shuttle. V operačním nasazení se počítá s délkou pobytu na oběžné dráze do 21 dnů.

Na oběžné dráze může provádět sběr špionážních informací, vypouštění malých satelitů, testování různého vybavení pro vojenské účely apod.

Miniraketoplán X-37B je zvětšená varianta (120 %) raketoplánu X-40A od stejného výrobce, který byl při atmosférických zkouškách vynášen pomocí helikoptéry a na zemském povrchu přistával na padáku. Zkoušky probíhaly v roce 1998. Raketoplán X-40A nebyl vybaven systémem tepelné ochrany, neobsahoval raketové motory, přístrojové vybavení a další systémy.

Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/news/n0911/24otv/