16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Výjimečný pětinásobný hvězdný systém

Výjimečný pětinásobný hvězdný systém

29.07.2015

Počátkem července 2015 ohlásil Marcus Lohr z Open University na národním astronomickém setkání, které se konalo ve Venue Cymru, Llandudno, Wales, objev mimořádně zajímavého hvězdného systému, který se skládá z pěti hvězd. Objev představuje nejméně pět hvězd v jednom hvězdném systému, které obíhají ve složitých konfiguracích.

Hvězdný systém pojmenovaný 1SWASP J093010.78+533859.5 ve stylu telefonního čísla je označení související s programem objevování exoplanet SuperWASP na základě tranzitů (přechodů planet přes kotouček hvězdy) v důsledku krátkodobého opakujícího se poklesu jasnosti hvězdy. Sáhodlouhé numerické pojmenování představuje polohu objektu na obloze v astronomických souřadnicích zvaných rektascenze a deklinace. V tomto případě se systém hvězd nachází v souhvězdí Velké medvědice.

O jak bizarní soustavu se ve skutečnosti jedná? Fyzikální parametry skupiny hvězd jsou prostě ohromující, i když nikoliv unikátní, jak některá média sdělila a uvedla čtenáře v omyl. Co je udivující, je fakt, že dva páry dvojhvězd ve čtyřnásobném hvězdném systému jsou zákrytové proměnné – při pohledu ze Země se navzájem zakrývají. Je známo pouze pět obdobných zákrytových binárních hvězdných systémů stejné podstaty, včetně BV/BW Draconis a V994 Herculis.

Je fakt, že dráhy obou dvojic hvězd mají podobný sklon poskytující klíčový pohled pro astronomy, což umožňuje vysvětlit způsob vytvoření takové soustavy.

První dvojice systému jsou dvě hvězdy vytvářející dotykovou dvojhvězdu, přičemž jednotlivé hvězdy mají hmotnosti 0,9 a 0,3 hmotnosti Slunce. V těsném objetí obíhají jedna kolem druhé v periodě kratší než 6 hodin. Kontaktní dvojhvězdy se skládají ze zdeformovaných hvězd, jejichž fotosféry (povrchy) se ve skutečnosti dotýkají (horní dvojice na obrázku).

Podrobnější analýzy objevu odhalily další dvojici oddělených hvězd o hmotnostech 0,8 a 0,7 hmotnosti Slunce, které dělí vzájemná vzdálenost 3 milióny km. Tento binární systém obíhá kolem společného těžiště ve vzdálenosti 140 AU od první (těsné) dvojice hvězd.

Dále astronomové použili techniku známou jako spektroskopie k rozlišení světla jednotlivých hvězd, které jsou tak blízko sebe, že je jinak nerozlišíme. Tato metoda vedla k odhalení přítomnosti páté hvězdy obíhající kolem oddělené dvojhvězdy, a to ve vzdálenosti 13,4 AU (viz obrázek).

Toto je opravdu exotický hvězdný systém,“ říká Marcus Lohr. „V podstatě zde není pravděpodobná možnost oběhu planet kolem jednotlivých hvězd.“

Hvězdné seskupení označené 1SWASP J093010.78+533859.5 je od Země vzdáleno 250 světelných roků. Soustava je velmi slabá, její celková magnituda je +9 mag a najdete ji dalekohledem ve vzdálenosti 1,5 stupně severoseverozápadně od hvězdy theta Ursa Majoris.

Titulní obrázek ve větším rozlišení najdete na adrese:

Zdroj: http://www.universetoday.com/121497/astronomers-spot-a-intriguing-5-star-multiple-system/