13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Trojice galaxií a gravitační přetahovaná

Trojice galaxií a gravitační přetahovaná

14.03.2009

Tato fotografie, pořízená pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST (Hubble Space Telescope), zachycuje trojici galaxií, hrající zápas v gravitační přetahované, který může mít nakonec za následek jejich zánik jako jednotlivých objektů a splynutí v jeden celek.

Soustava galaxií se nachází v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus), ve vzdálenosti 100 miliónů světelných let od Země. Vzájemné ovlivňování galaxií může nakonec vést ke změně tří galaxií na dva velké hvězdné útvary, případně v jeden celek.

Trojice galaxií NGC 7173 (vlevo), NGC 7174 (vpravo nahoře) a NGC 7176 (vpravo dole) je součástí skupiny galaxií Hickson Compact Group 90, pojmenované podle astronoma Paula Hicksona, který jako první v 80. letech minulého století katalogizoval takováto malá seskupení galaxií. NGC 7173 a NGC 7176 vypadají jako kompaktní normální eliptické galaxie bez většího množství plynů a prachu.

V ostrém kontrastu je NGC 7174, deformovaná spirální galaxie, která vypadá, jako kdyby byla trhána a natahována sousedními galaxiemi. Působí na ni silná gravitace sousedních galaxií a výsledkem je úctyhodný počet hvězd, které byly „vytrženy“ z domovské galaxie. Tyto hvězdy se nyní vzdalují, přičemž vytvářejí slabě zářící útvar v tomto galaktickém seskupení.

Astronomové dokonce předpokládají, že galaxie NGC 7174 bude zcela roztrhána a pouze dvě „normální“ eliptické galaxie (NGC 7173 a NGC 7176) zůstanou téměř beze změn.

Na první pohled to vypadá, jako kdyby byla menší spirální galaxie zachycena dvěma eliptickými galaxiemi třídy zápasníků sumo, které se o ni přetahují. Menší galaxie včetně jejích oblastí prachu (tmavá klikatá čára mezi dvěma jasnými galaxiemi) je natažena a zdeformována vlivem gravitace okolních galaxií. Na rozdíl od eliptických galaxií jsou spirální galaxie bohaté na prach a plyn, což je stavební materiál pro vznik nových hvězd. To je osud této spirální galaxie – být natahována jako karamela a následně pohlcována dvojicí eliptických galaxií. Tento jev spustí doslova ohnivou smršť vzniku nových hvězd. Pokud existují astronomové na nějaké planetě v této skupině galaxií, pak budou pozorovat postup rozvíjejícího se formování hvězd, šířícího se v prostoru mnoha miliónů světelných let. Nakonec by měly eliptické galaxie rovněž splynout a vytvořit jednu super-galaxii mnohokrát větší než naše Mléčná dráha. Výše popsaná trojice je součástí těsného seskupení 16 galaxií, z nichž většina je trpasličích rozměrů.

HST již pořídil snímky mnoha kolidujících galaxií. Avšak podobně jako u sněhových vloček nenajdete dvě galaxie, které by byly úplně stejné. Tuto skupinu galaxií vyfotografoval HST pomocí kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) v květnu 2006.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2009/10/image/a/