13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Temná hmota existuje: pozorování vyvrátila alternativní vysvětlení

Temná hmota existuje: pozorování vyvrátila alternativní vysvětlení

08.05.2019

Temná hmota je jedním z největších tajemství současné astrofyziky a kosmologie. Podle názoru astronomů zahrnuje 90 % veškeré moty vesmíru, avšak její existence byla prokázána pouze nepřímo a v poslední době se objevily určité pochybnosti o její existenci. Nové výzkumy uskutečněné mezinárodní školou SISSA (Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati) však odstranily nedávné pochybnosti o přítomnosti temné (skryté) hmoty uvnitř galaxií vyvrácením empirických vztahů na podporu alternativních teorií.

Studie publikovaná v časopise Astrophysical Journal rovněž nabízí nový pohled na pochopení povahy temné hmoty a jejího vztahu k běžné hmotě. Od expanze vesmíru k pohybu hvězd v galaxiích existuje mnoho jevů, které nemohou být vysvětleny přítomností samotné baryonické hmoty. Přitažlivá síla generovaná obyčejnou hmotou není dostatečná k vysvětlení pozorovaných gravitačních efektů. To vedlo k teorii existence nezjistitelné temné hmoty a k představě, že galaxie jsou ponořené do sférického halo.

Před třemi roky několik astronomů na Case Western Reserve University intenzivně zkoumalo naše chápání vesmíru a ve velmi důkladné práci vnesli pochybnosti na přítomnost temné hmoty v galaxiích,“ vysvětluje Chiara Di Paolo, postgraduální studentka astrofyziky na SISSA. „Na základě analýzy rotačních křivek u 153 galaxií, zejména klasického spirálního typu, obdrželi empirický vztah mezi celkovým (pozorovaným) gravitačním zrychlením hvězd a složkou, kterou bychom pozorovali v případě přítomnosti pouze obyčejné hmoty v klasické Newtonově teorii. Analyzovali tento empirický vztah, který se zdál být odůvodněný u všech galaxií, zahrnující i teorie modifikované gravitace, jako například modifikované Newtonovy dynamiky (MOND – Modified Newtonian Dynamics).“

Chiara Di Paolo se svými spolupracovníky chtěla ověřit tuto souvislost na základě analýzy rotačních křivek galaxií jiných než jen klasických spirálních hvězdných ostrovů – 72 galaxií s nízkou povrchovou jasností (low surface brightness – LSB) a 34 trpasličích diskových galaxií. Získali mnohem podrobnější výsledky hledající vztah, který kromě celkového gravitačního zrychlení a jeho obvyklé složky rovněž zahrnuje galaktický poloměr a morfologii galaxií.

Studovali jsme vzájemný vztah mezi celkovým zrychlením a jeho normální složkou u 106 galaxií a obdrželi jsme odlišné závěry od těch, které byly publikovány dříve,“ vysvětluje Paolo Salucci, profesor astrofyziky na SISSA a jeden z autorů výzkumu. „To nejen dokazuje nepřesnost empirických vztahů popsaných dříve, ale odstraňuje pochybnosti o existenci temné hmoty v galaxiích. Kromě toho nový nalezený vztah by mohl poskytnout zásadní informace k pochopení podstaty této neurčité složky.“

Zdroj: https://phys.org/news/2019-04-dark-alternate-explanations.html a https://www.techexplorist.com/dark-matter-exists-confirms-study/22709/