13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Temná hmota existuje: pozorování vyvrátila alternativní vysvětlení

Temná hmota existuje: pozorování vyvrátila alternativní vysvětlení

08.05.2019

Temná hmota je jedním z největších tajemství současné astrofyziky a kosmologie. Podle názoru astronomů zahrnuje 90 % veškeré moty vesmíru, avšak její existence byla prokázána pouze nepřímo a v poslední době se objevily určité pochybnosti o její existenci. Nové výzkumy uskutečněné mezinárodní školou SISSA (Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati) však odstranily nedávné pochybnosti o přítomnosti temné (skryté) hmoty uvnitř galaxií vyvrácením empirických vztahů na podporu alternativních teorií.

Studie publikovaná v časopise Astrophysical Journal rovněž nabízí nový pohled na pochopení povahy temné hmoty a jejího vztahu k běžné hmotě. Od expanze vesmíru k pohybu hvězd v galaxiích existuje mnoho jevů, které nemohou být vysvětleny přítomností samotné baryonické hmoty. Přitažlivá síla generovaná obyčejnou hmotou není dostatečná k vysvětlení pozorovaných gravitačních efektů. To vedlo k teorii existence nezjistitelné temné hmoty a k představě, že galaxie jsou ponořené do sférického halo.

Před třemi roky několik astronomů na Case Western Reserve University intenzivně zkoumalo naše chápání vesmíru a ve velmi důkladné práci vnesli pochybnosti na přítomnost temné hmoty v galaxiích,“ vysvětluje Chiara Di Paolo, postgraduální studentka astrofyziky na SISSA. „Na základě analýzy rotačních křivek u 153 galaxií, zejména klasického spirálního typu, obdrželi empirický vztah mezi celkovým (pozorovaným) gravitačním zrychlením hvězd a složkou, kterou bychom pozorovali v případě přítomnosti pouze obyčejné hmoty v klasické Newtonově teorii. Analyzovali tento empirický vztah, který se zdál být odůvodněný u všech galaxií, zahrnující i teorie modifikované gravitace, jako například modifikované Newtonovy dynamiky (MOND – Modified Newtonian Dynamics).“

Chiara Di Paolo se svými spolupracovníky chtěla ověřit tuto souvislost na základě analýzy rotačních křivek galaxií jiných než jen klasických spirálních hvězdných ostrovů – 72 galaxií s nízkou povrchovou jasností (low surface brightness – LSB) a 34 trpasličích diskových galaxií. Získali mnohem podrobnější výsledky hledající vztah, který kromě celkového gravitačního zrychlení a jeho obvyklé složky rovněž zahrnuje galaktický poloměr a morfologii galaxií.

Studovali jsme vzájemný vztah mezi celkovým zrychlením a jeho normální složkou u 106 galaxií a obdrželi jsme odlišné závěry od těch, které byly publikovány dříve,“ vysvětluje Paolo Salucci, profesor astrofyziky na SISSA a jeden z autorů výzkumu. „To nejen dokazuje nepřesnost empirických vztahů popsaných dříve, ale odstraňuje pochybnosti o existenci temné hmoty v galaxiích. Kromě toho nový nalezený vztah by mohl poskytnout zásadní informace k pochopení podstaty této neurčité složky.“

Zdroj: https://phys.org/news/2019-04-dark-alternate-explanations.html a https://www.techexplorist.com/dark-matter-exists-confirms-study/22709/