25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Téměř skutečné oko planety Jupiter

Téměř skutečné oko planety Jupiter

04.11.2014

Hubblův kosmický dalekohled HST obdaroval astronomy úžasným detailním pohledem na tajemnou vnější plynnou planetu. Avšak je to jen optický klam, díky kterému se zdá, jako by se planeta ohlédla zpět za kosmickým dalekohledem. Na publikovaném snímku stín Jupiterova měsíce Ganymed přecházel během expozice přes střed Velké rudé skvrny – obří bouře na planetě. To dodává Jupiteru zvláštní až nadpřirozený vzhled zornice uprostřed obřího „oka“ o průměru 16 000 km. Pokud by došlo k mrknutí oka, možná bychom opravdu dostali strach!

Fotografie byla pořízena 21. dubna 2014, když byl kosmický dalekohled HST použit k monitorování změn obrovské bouře pojmenované Velká rudá skvrna (Great Red Spot – GRS). Na chvíli Jupiter dostal podobu planety – Kyklopa! Přes povrch planety Jupiter mohou obvykle přecházet stíny čtyř velkých měsíců. Snímek byl pořízen pomocí kamery Wide Field Camera 3 na palubě HST.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2014/31/