13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Studenti objevili unikátní exoplanetu

Studenti objevili unikátní exoplanetu

10.12.2008

Trojice vysokoškolských studentů Leidenské University v Holandsku objevila během školního výzkumného projektu neobvyklou extrasolární planetu. Objekt je asi pětkrát hmotnější než náš Jupiter a stal se první planetou objevenou na oběžné dráze kolem rychle rotující žhavé hvězdy.

Studenti testovali metody automatického vyhledávání změn jasnosti v poli tisíců hvězd z databáze projektu OGLE. Ukázalo se, že jasnost jedné ze stálic klesá periodicky o jedno procento, vždy na dvě hodiny jednou za 2,5 dne. Následná pozorování provedená pomocí ESO/VLT v Chile potvrdila, že tento jev je způsoben tranzitující exoplanetou, která přechází před hvězdou a v pravidelných intervalech zastiňuje část světla z jejího povrchu.

Podle Ignase Snellena, vedoucího projektu, je objev naprosto překvapivý. „Úkolem projektu bylo  naučit studenty naprogramovat vyhledávací algoritmus. S úkolem si velmi dobře poradili a zbyl čas i k otestování programu na dosud neprohlédnutých snímcích z databáze. Když přišli do mé kanceláře a ukázali mi světelnou křivku, úplně mi to vyrazilo dech.

Studenti Meta de Hoon, Remco van der Burg a Francis Vuijsje jsou objevem nadšeni. „Je to vzrušující objevit planetu, tím spíše, je-li natolik neobvyklá, jako tato. Zdá se, že jde o první exoplanetu nalezenou u rychle rotující hvězdy a zároveň o první známou planetu u hvězdy s tak vysokou povrchovou teplotou,“ říká Meta. „Počítač potřeboval 1000 hodin, aby provedl všechny potřebné výpočty,“ pokračuje Remco.

Planeta dostala prozaické označení – OGLE2-TR-L9b, „ale familiárně jí říkáme ReMeFra-1, po Remcovi, Metě a mě,“ dodává Francis.

Planeta byla objevena při sledování změn jasností 15 700 hvězd. Pozorování byla, v rámci přehlídky OGLE, prováděna jednou až dvakrát za noc v průběhu 4 roků mezi lety 1997 a 2000. Jelikož data byla zpřístupněna veřejnosti, bylo možné na nich otestovat náš algoritmus, který ukázal, že změny jasnosti jedné z hvězd – OGLE-TR-L9 – mohou být způsobeny tranzitem – přechodem planety před hvězdou. Členové týmu následně použili zařízení GROND na 2.2 m teleskopu ESO na observatoři La Silla, aby se o hvězdě a možné planetě dozvěděli více.

Abychom si byli jisti, že pozorované změny jasnosti nezpůsobil hnědý trpaslík či malá hvězda, ale opravdu planeta, bylo nutné použít spektroskopii. Proto jsme vděčni, že jsme k tomuto účelu mohli využít pozorování na ESO/VLT.“ říká Snellen.

Planeta, která je asi 5 krát hmotnější než náš Jupiter, obíhá kolem své hvězdy jednou za 2.5 dne a je od ní pouhá 3% vzdálenosti Země-Slunce daleko. To z ní činí velmi horkou planetu s hmotností vyšší než je obvyklé.

Spektroskopie také ukázala, že i samotná hvězda je pěkně horká – téměř 7000 K, tedy o 1 200 více než naše Slunce. Je to dosud nejžhavější známá hvězda s planetou. Hvězda navíc velmi rychle rotuje. Metoda měření radiální rychlosti – která byla použita při objevu většiny dosud známých extrasolárních planet – je pro hvězdy tohoto typu málo efektivní. „To činí náš objev ještě zajímavějším,“ uzavírá Snellen.

Snímek ve vysokém rozlišení

Více informací:

Snellen I. a kol. 2008, OGLE2-TR-L9b: An exoplanet transiting a fast-rotating F3 star, Astronomy and Astrophysics, v tisku.

Složení týmu:

I.A.G. Snellen, M.D.J. de Hoon, R.F.J. van der Burg, F.N. Vuijsje (Observatoř Leiden, Holandsko), J. Koppenhoefer (Observatoř Mnichov, Německo), S. Dreizler (Georg-August University Göttingen, Německo), J. Greiner, T. Krühler, R.P. Saglia (Max-Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Německo), a T.O. Husser (South African Astronomical Observatory).

Ignas Snellen; Leiden Observatory, The Netherlands; Phone: +31 71 52 75 838; Mobile: +31 63 00 31 983; E-mail: snellen (at) strw.leidenuniv.nl