Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Složka RNA a vitamín B3 nalezeny ve vzorcích asteroidu Ryugu

Složka RNA a vitamín B3 nalezeny ve vzorcích asteroidu Ryugu

26.03.2023

Vzorky z asteroidu Ryugu odebrané japonskou sondou Hayabusa 2 obsahují dusíkaté organické sloučeniny, včetně nukleobáze uracil, která je součástí RNA. Výzkumníci analyzovali vzorky asteroidu Ryugu shromážděné kosmickou sondou Hayabusa 2 Japonské vesmírné agentury JAXA a našli uracil – jednu z informačních jednotek, které tvoří RNA, molekuly, které obsahují pokyny pro stavbu a provoz živých organismů. Ve stejných vzorcích byla detekována také kyselina nikotinová, známá také jako vitamín B3 nebo niacin, který je důležitým kofaktorem metabolismu v živých organismech.

Tento objev mezinárodního týmu, jehož vedoucím byl Yasuhiro Oba na Hokkaidské univerzitě, přispívá k důkazu, že důležité stavební kameny pro život vznikají ve vesmíru a mohly být na Zemi doručeny prostřednictvím meteoritů. Zjištění byla zveřejněna 21. března 2023 v časopise Nature Communications.

Vědci již dříve našli nukleobáze a vitamíny v určitých meteoritech bohatých na uhlík, ale vždy existovala otázka kontaminace vystavením zemskému prostředí,“ vysvětlil Yasuhiro Oba. „Vzhledem k tomu, že sonda Hayabusa 2 odebrala dva vzorky přímo z asteroidu Ryugu a dopravila je na Zemi v uzavřených kapslích, lze kontaminaci vyloučit.“

Vědci extrahovali tyto molekuly namáčením částic Ryugu v horké vodě, po kterém následovaly analýzy pomocí kapalinové chromatografie spojené s hmotnostní spektrometrií s vysokým rozlišením. To odhalilo přítomnost uracilu a kyseliny nikotinové, stejně jako dalších organických sloučenin obsahujících dusík.

Uracil a niacin byly nalezeny ve vzorcích
z asteroidu Ryugu odebraných sondou
Hayabusa 2

Našli jsme uracil ve vzorcích v malých množstvích, v rozmezí 6–32 dílů na miliardu (ppb), zatímco vitamín B3 byl hojnější, v rozmezí 49–99 ppb,“ uvedl Yasuhiro Oba. „Ve vzorku byly nalezeny i další biologické molekuly, včetně vybraných aminokyselin a karboxylových kyselin, které se nacházejí v proteinech.“ Zjištěné sloučeniny jsou podobné, ale ne totožné s těmi, které byly dříve objeveny v meteoritech bohatých na uhlík.

Členové vědeckého týmu předpokládají, že rozdíl v koncentracích ve dvou vzorcích odebraných z různých míst na asteroidu Ryugu je pravděpodobně způsoben vystavením extrémnímu prostředí vesmíru. Předpokládali také, že sloučeniny obsahující dusík byly alespoň částečně vytvořeny z jednodušších molekul, jako je amoniak, formaldehyd a kyanovodík. I když tyto nebyly detekovány ve vzorcích planetky Ryugu, je známo, že jsou přítomny v kometárním ledu – a asteroid Ryugu mohl vzniknout jako kometa nebo jiné mateřské těleso, které bylo přítomno v prostředí s nízkou teplotou.

Objev uracilu ve vzorcích z planetky Ryugu dodává vážnost současným teoriím o zdroji nukleobází na rané Zemi,“ uzavírá Yasuhiro Oba. „Mise OSIRIS-REx, kterou realizuje NASA, letos dopraví na Zemi vzorky z asteroidu Bennu a srovnávací studie složení těchto asteroidů poskytne další data, která budou na těchto teoriích stavět.“

Hayabusa 2 byla japonská vesmírná mise zahájená v roce 2014 s cílem studovat asteroid Ryugu a přivézt vzorky na Zemi. Kosmická sonda dorazila k Ryugu v roce 2018 a strávila více než rok studiem povrchu a nitra asteroidu, rozmístěním několika landerů a roverů k provádění experimentů a sběru dat. V roce 2019 sonda použila projektil k vytvoření malého kráteru na povrchu asteroidu, díky čemuž bylo možné odebrat podpovrchový materiál z místa dopadu. Kosmická sonda se vrátila na Zemi v prosinci 2020 a přivezla vůbec první podpovrchové vzorky z asteroidu. Mise poskytla cenné poznatky o vzniku Sluneční soustavy a složení asteroidů.

Zdroj: https://scitechdaily.com/component-of-rna-found-in-asteroid-ryugu-samples/