Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Simulace ukazují, že Mars byl před třemi miliardami roků studený, ale mokrý

Simulace ukazují, že Mars byl před třemi miliardami roků studený, ale mokrý

02.02.2022

Vědecký tým složený z výzkumníků několika institucí z Francie, USA a Švédska uskutečnil modelování pravděpodobných podmínek na Marsu a dospěl k závěru, že rudá planeta možná vlastnila před třemi miliardami roků severní oceán a že klima bylo pravděpodobně mokré a studené. Ve svém článku publikovaném v Proceedings of the National Academy of Sciences skupina vědců popsala teorie panujících podmínek na povrchu současného Marsu, a dále model, který popisuje mokrou a studenou planetu v minulosti.

Vědci studující Mars byli bezradní při pohledu na některé útvary na povrchu Marsu – například zde existují protichůdné důkazy pro výskyt oceánu, navzdory bohatým důkazům existence řek, jezer a přívalových proudů. Jenomže někteří vědci našli důkazy výskytu tsunami, což velmi silně napovídá na přítomnost oceánu. Výzkumníci na základě této nové práce navrhují, že část tohoto problému v porozumění historii klimatu Marsu leží v představě, že pro přítomnost oceánu planeta musela být teplá a mokrá, nebo podle jiného scénáře, za předpokladu, že jestliže zde neexistoval oceán, planeta byla pravděpodobně studená a suchá. Nyní vědci navrhují třetí alternativu – studenou a mokrou planetu.

Proto navrhují, že by byla možná existenci oceánu navzdory při nízké teplotě, pokud by v atmosféře planety bylo dostatečné množství vodíku. Poznamenávají, že pokud by téměř 10 % atmosféry bylo tvořeno vodíkem (z vulkanické činnosti a snad i z kosmických impaktů) a zbytek představoval oxid uhličitý, bylo by to dostatečné k vytvoření malého skleníkového efektu. Na základě tohoto scénáře poznamenávají, že oceán by mohl být blízko bodu tuhnutí, pořád ještě by mohl existovat, pokud by se cirkulací přenášelo teplo a kdyby zde bylo určité množství dešťových srážek.

Dále se vědci domnívají, že takový oceán by pravděpodobně existoval na severní polokouli Marsu, protože se zde nacházejí rozsáhlé nížinné kotliny. V tomto případě navrhují, že velké části severních končin planety mohly být pokryty ledem, s ledovci brázdícími oblasti půdy směřující k oceánu. Při uvedení této informace do svých modelů astronomové zjistili, že jejich scénář může vysvětlovat, jak Mars mohl možná vypadat přibližně před 3 miliardami roků.

Zdroj: https://phys.org/news/2022-01-simulation-mars-cold-billion-years.html a https://www.space.com/mars-ocean-northern-hemisphere