16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Šestého června jsme pozorovali úkaz století

Šestého června jsme pozorovali úkaz století

06.06.2012

Ve středu 6. června 2012, v časných ranních hodinách, bylo možné i v oblasti Valašského Meziříčí pozorovat mimořádný úkaz – možno říci dokonce úkaz století – totiž přechod Venuše přes sluneční disk. Počasí si s námi poněkud zahrávalo, oblačnost zakrývala mj. i část oblohy nad severovýchodním obzorem, kde byl mnohem netrpělivěji než kdy jindy očekáván východ Slunce. Když se mraky poněkud protrhaly, objevilo se notoricky známé Slunce s několika skupinami slunečních skvrn. A přece vypadalo nápadně jinak. Zdobila jej velká černá „piha“ kruhového tvaru, patřící planetě Venuši, která se v tomto okamžiku zařadila přesně mezi Slunce a Zemi. A protože byla k Zemi přivrácena její noční polokoule, velmi dobře se vyjímala na žhavém oranžovém slunečním povrchu.

Na Hvězdárně Valašské Meziříčí jsme úkaz pozorovali nejen v obou velkých kopulích, ale také přenosným dalekohledem instalovaným na terase hlavní budovy. Druhá skupina pracovníků hvězdárny se vydala na jižní okraj města, do blízkosti památníku na Helštýně, což je vyvýšené místo s dobrým výhledem na východní obzor. Obě stanoviště navštívilo několik zájemců o pozorování úkazu, který se bude znovu opakovat až 11. 12. 2117 a 8. 12. 2125.

Pokud dovolily meteorologické podmínky, snažili jsme se událost zdokumentovat několika přístroji. Vybrané snímky si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.