13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Saturnův měsíc Hyperion v novém světle

Saturnův měsíc Hyperion v novém světle

31.08.2011

Kosmická sonda NASA s názvem Cassini, která již od července 2004 krouží kolem planety Saturn, pořídila během průletu, který se uskutečnil 25. srpna 2011, nové fotografie podivně tvarovaného měsíce Hyperion. Snímky byly získány v době, kdy sonda prolétala kolem měsíce ve vzdálenosti přibližně 25 000 km (jednalo se o druhé nejtěsnější přiblížení).

Hyperion je malý měsíček planety Saturn – o průměru pouhých 270 km. Kolem planety krouží ve vzdálenosti 1 481 100 km, přičemž jeden oběh vykoná za 21,28 dne. Objeven byl v roce 1848. Má velmi nepravidelný tvar a zajímavý vzhled povrchu. Kromě toho kolem své osy rotuje velmi chaoticky – jako by se po své oběžné dráze převracel. Tato zvláštní rotace neumožňuje vědcům přesně předpovědět, jakou část povrchu kamery sondy zobrazí během průletu.

Nicméně relativní blízkost tohoto průletu umožnila zmapovat část povrchu, která při dřívějším průletu nebyla vyfotografována. Minimálně to vědcům pomůže zpřesnit zbarvení povrchu měsíce. Rovněž to pomůže určit, jak se mění jasnost měsíce v závislosti na změnách osvětlení a pozorovacích podmínek, což může poskytnout lepší pohled na strukturu jeho povrchu. Přesnější určení barvy povrchu umožní získat další informace o různorodosti hornin na jeho povrchu pokrytém množstvím kráterů.

K nejtěsnějšímu přiblížení sondy Cassini k měsíci Hyperion došlo 26. 9. 2005, kdy sonda prolétla ve vzdálenosti asi 500 km od jeho povrchu (viz například následující obrázek). K dalšímu průletu sondy kolem měsíce Hyperion dojde 16. 9. 2011, a to ve vzdálenosti 58 000 km.

Zdroj: http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/whycassini/cassini20110826.html