Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Rusko vyšle záchrannou misi ke kosmické stanici ISS

Rusko vyšle záchrannou misi ke kosmické stanici ISS

18.01.2023

Rusko oznámilo ve středu 11. ledna 2022, že příští měsíc vyšle prázdnou kosmickou loď Sojuz (bez posádky) k Mezinárodní vesmírné stanici ISS, aby přivezla domů tři astronauty, jejichž plánovaná návratová kabina byla pravděpodobně poškozena zásahem malého meteoroidu.

Ruská vesmírná agentura Roskosmos to oznámila poté, co prověřila letovou způsobilost kabiny Sojuz MS-22 připojené k ISS, u které se v prosinci projevil únik chladicí kapaliny z chladícího systému. Představitelé Roskosmosu a NASA na společném tiskovém brífinku uvedli, že 20. února 2023 bude na ISS vyslána kosmická loď Sojuz MS-23 bez posádky na palubě, aby přivezla ruské kosmonauty Dmitrije Petelina a Sergeje Prokopjeva a astronauta NASA Franka Rubia zpět na Zemi.

Neříkáme tomu záchranný Sojuz,“ řekl Joel Montalbano, programový manažer ISS v Johnsonově vesmírném středisku NASA v Houstonu. „Říkáme tomu náhradní Sojuz. V současné době je posádka na palubě vesmírné stanice v bezpečí.“

Kosmická loď Sojuz MS-22 odstartovala v září 2022 k ISS z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Na palubě se nacházela tříčlenná posádka ve složení Dmitrij Petelin, Sergej Prokopjev a Frank Rubio. Měli se vrátit zpět na Zemi ve stejné kosmické lodi v březnu 2023, ale jejich pobyt na ISS se nyní prodlouží o několik měsíců navíc.

Z kosmické lodi Sojuz MS-22 začala unikat chladicí kapalina 14. prosince 2022 – krátce předtím, než měli ruští kosmonauti zahájit výstup do volného kosmického prostoru – poté, co byla zasažena malým meteoroidem, jak věří američtí i ruští představitelé. Joel Montalbano řekl, že „všechno ukazuje na mikrometeoroid“ a ne na vesmírný odpad nebo technický problém.

Infografika ruské kosmické lodi Sojuz
a nosné rakety stejného názvu

Výkonný ředitel programu pilotovaných kosmických letů v Roskosmosu Sergej Krikaljov řekl, že „současná teorie předpokládá, že toto poškození způsobila malá kosmická částice o průměru asi jeden milimetr.“ Původně měl Sojuz MS-23 letět s ruskými kosmonauty Olegem Kononěnkem a Nikolajem Čubem a Loral O'Hara(ovou) z NASA na ISS 16. března 2023.

Rozhodnutí použít Sojuz MS-23 k návratu současné posádky domů, jak řekl Krikaljov, je kvůli obavám z potenciálních vysokých teplot v poškozeném Sojuzu MS-22 během návratu do zemské atmosféry. „Řekl bych, že by mohl být Sojuz MS-22 potenciálně použit v případě nouze,“ dodává Krikaljov.

Sergej Krikaljov dále řekl, že kosmická loď Sojuz MS-22 se vrátí na Zemi bez posádky zřejmě v březnu 2023 po příletu náhradní kosmické lodě Sojuz MS-23. „Na Zemi zřejmě dopraví zařízení a experimenty, které nejsou tak citlivé na teplotu,“ uvedl Krikaljov. Kdy se původní posádka Sojuzu MS-23 dostane na palubu ISS, se stále řeší, dodal Montalbano.

Rusko používá stárnoucí, ale zatím stále spolehlivě fungující kosmické lodě Sojuz k přepravě kosmonautů do vesmíru od 60. let minulého století.

Zdroj: https://phys.org/news/2023-01-russia-mission-space-station.html