02.02.2023
Astronomická olympiáda

Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout  např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Rover Curiosity objevil podivné kameny připomínající květy

Rover Curiosity objevil podivné kameny připomínající květy

03.03.2022

Pojízdná vědecká laboratoř Curiosity pořídila na povrchu Marsu fotografie nádherných struktur. Zatímco zmíněný objekt vypadá podobně jako maličký květ nebo snad dokonce jakýsi útvar organického původu, vědecký tým kolem roveru Curiosity potvrdil, že tento objekt je minerální srůst s křehkou strukturou, který byl vytvořen minerály vysráženými z vody.

Curiosity ve skutečnosti spatřil tento typ charakteristických útvarů již dříve. Jsou označovány jako diagenetické krystalické shluky, což znamená rekombinaci nebo nové uspořádání minerálů, přičemž tyto struktury jsou složeny z trojrozměrných krystalických shluků, pravděpodobně vytvořených kombinací různých minerálů. Abigail Fraeman, zástupce vědeckého týmu pro Curiosity, uvedl na Twitteru, že tyto struktury, které byly pozorovány již dříve, jsou ve skutečnosti solemi nazývanými sulfáty (též sírany).

Z výzkumu dřívějších struktur podobných těm nyní objeveným na Marsu bylo zjištěno, že se jedná o vytvořené útvary zanořené do horniny, která postupem času erodovala. Tyto shluky minerálů se nicméně zdají být dostatečně odolné vůči erozi.

Kamera MAHLI na roceru Curiosity vyfotografovala
tyto zajímavé útvary podobné květu

Jiné pojmenování pro tyto struktury je konkrece neboli srůsty, na které si můžeme pamatovat z výzkumu, který dříve prováděl rover Opportunity a který objevil útvary přezdívané „blueberries“, tj. „borůvky“, protože byly malé a měly tvar kuliček. Sférické konkrece můžete vidět hned vedle květům podobným útvarům na publikovaném snímku.

Vědecký tým roveru Curiosity spatřil tyto výtvory počátkem tohoto týdne a pojmenoval je „Blackthorn Salt“, tj. „solný trnkový keř“. K pořízení této detailní fotografie vědci použili kameru MAHLI (Mars Hand Lens Imager) na palubě roveru Curiosity. Tato kamera je variantou příručního zvětšovacího skla, které geologové obvykle nosí s sebou do terénu. Detailní snímky z kamery NAHLI odhalily minerály a různé textury na povrchu těchto záhadných kamenů.

Rover Curiosity objevil ještě jeden druh útvarů podobných květu v roce 2013 a rover Spirit zase objevil podobně vypadající kameny, které obdržely pojmenování „cauliflower“, tj. „květák“, protože jejich hrbolatý povrch připomíná výrůstky této zeleniny.

Zdroj: https://scitechdaily.com/curiosity-rover-finds-a-bizarre-rock-on-mars-that-looks-like-a-flower/