13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » „Radioastron“ slaví páté výročí na oběžné dráze

„Radioastron“ slaví páté výročí na oběžné dráze

20.07.2016

Kosmický interferometr a jeho klíčová součást – radioteleskop „Spektr-R“ slaví pět let práce na oběžné dráze, sdělil Jurij Kovalev, koordinátor vědeckého programu „Radioastron“.

Radioteleskop „Spektr-R“, jediný přístroj svého druhu na oběžné dráze vyrobený v Rusku, byl vypuštěn z kosmodromu Bajkonur přesně před pěti lety 18. července 2011. „Spektr-R“ je klíčovou složkou „Radioastronu“ – interferometru, který umožňuje spojit kapacity pozemních a kosmických radioteleskopů do jednoho virtuálního radioteleskopu obřích rozměrů.

Díky tomu může „Radioastron“ dosahovat velmi vysokého uhlového rozlišení – do sedmi mikrovteřin, což mu umožňuje nahlédnout do středů galaxií a také vidět „stín“ černé díry. Během uplynulých pěti let provedl několik zajímavých objevů, které změnily naše představy o struktuře galaxií a černých dírách.

Vědecký tým „Radioastronu“ nedávno informoval o objevení abnormálně vysoké jasnosti kvasarů, což mění naše představy o tom, jak fungují „chuchvalce“ hmoty z černých děr. Kromě toho „Spektr-R“ a jeho pozemní „bratranci“ odhalili neobvyklé vlastnosti radiových vln plazmatu v mezihvězdném prostředí, některé zvláštnosti v chování pulsarů, objevili množství kosmických maserů a uskutečnili množství jiných objevů, jejichž publikování nyní připravují vědecké skupiny projektu.

Činnost „Radioastronu“ se mnohokrát prodloužila, „Spektr-R“ bude na oběžné dráze minimálně do konce roku 2018. V rámci probíhajícího vědeckého programu budou vědci nadále zkoumat kosmické masery, fluktuaci mezihvězdného prostředí, chuchvalce hmoty z černých děr, aktivní galaktická jádra a jejich magnetická pole a také se pokusí podívat přes gravitační čočku v blízkosti kvasaru B0615+820 v souhvězdí Žirafy a změřit gravitační Rudý posuv.

Zdroj: http://ria.ru/science/20160718/1469689804.html