22.02.2019
Velikonoce na hvězdárně

Na jarní měsíce jsme pro děti z mateřských školek připravili program VELIKONOCE NA HVĚZDÁRNĚ.   Společně přivítáme jaro, popovídáme si o velikonočních zvycích a symbolech, zjistíme, proč máme čtyři roční období, proč má Měsíc více tváří, jestli i v hlubokém vesmíru máme kuřátka, beránka a jiné velikonoční symboly.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » „Radioastron“ slaví páté výročí na oběžné dráze

„Radioastron“ slaví páté výročí na oběžné dráze

20.07.2016

Kosmický interferometr a jeho klíčová součást – radioteleskop „Spektr-R“ slaví pět let práce na oběžné dráze, sdělil Jurij Kovalev, koordinátor vědeckého programu „Radioastron“.

Radioteleskop „Spektr-R“, jediný přístroj svého druhu na oběžné dráze vyrobený v Rusku, byl vypuštěn z kosmodromu Bajkonur přesně před pěti lety 18. července 2011. „Spektr-R“ je klíčovou složkou „Radioastronu“ – interferometru, který umožňuje spojit kapacity pozemních a kosmických radioteleskopů do jednoho virtuálního radioteleskopu obřích rozměrů.

Díky tomu může „Radioastron“ dosahovat velmi vysokého uhlového rozlišení – do sedmi mikrovteřin, což mu umožňuje nahlédnout do středů galaxií a také vidět „stín“ černé díry. Během uplynulých pěti let provedl několik zajímavých objevů, které změnily naše představy o struktuře galaxií a černých dírách.

Vědecký tým „Radioastronu“ nedávno informoval o objevení abnormálně vysoké jasnosti kvasarů, což mění naše představy o tom, jak fungují „chuchvalce“ hmoty z černých děr. Kromě toho „Spektr-R“ a jeho pozemní „bratranci“ odhalili neobvyklé vlastnosti radiových vln plazmatu v mezihvězdném prostředí, některé zvláštnosti v chování pulsarů, objevili množství kosmických maserů a uskutečnili množství jiných objevů, jejichž publikování nyní připravují vědecké skupiny projektu.

Činnost „Radioastronu“ se mnohokrát prodloužila, „Spektr-R“ bude na oběžné dráze minimálně do konce roku 2018. V rámci probíhajícího vědeckého programu budou vědci nadále zkoumat kosmické masery, fluktuaci mezihvězdného prostředí, chuchvalce hmoty z černých děr, aktivní galaktická jádra a jejich magnetická pole a také se pokusí podívat přes gravitační čočku v blízkosti kvasaru B0615+820 v souhvězdí Žirafy a změřit gravitační Rudý posuv.

Zdroj: http://ria.ru/science/20160718/1469689804.html