27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » První známý gama pulsar

První známý gama pulsar

30.10.2008

Astronomům se podařilo pomocí kosmické observatoře Fermi Gamma-ray Space Telescope (start v červnu 2008) objevit vůbec první pulsar, který vyzařuje pouze záření gama. Pulsar je rychle rotující neutronová hvězda o hmotnosti srovnatelné s hmotností Slunce a průměru kolem 20 km, která vznikla při výbuchu supernovy. Otáčí se kolem rotační osy, jež není shodná s magnetickou osou pulsaru. Při rotaci může úzký svazek záření pravidelně zasahovat naši Zemi, pokud na ni směřuje (jedná se o tzv. majákový efekt). Astronomové to zaregistrují jako pulsování objektu – odtud název pulsar.

V současné době je známo asi 1 800 pulsarů, které „blikají“ především v oboru rádiového záření, některé i ve viditelném světle či rentgenovém záření. Vůbec první rádiový pulsar byl objeven v roce 1967. Nově objevený pulsar, který vyzařuje pouze gama záření, je „starý“ asi 10 000 roků a otáčí se rychlostí 3krát za sekundu.

Pulsar se nachází v pozůstatku po výbuchu supernovy označeném CTA 1, který je od Země vzdálen 4 600 světelných let – leží v souhvězdí Kefea. Předpokládá se, že gama pulsarů existuje ve vesmíru velké množství a další objevy by měly následovat.

Pulsar, objevený v mlhovině CTA 1, se nenachází v jejím středu, jak je patrno již z letmého pohledu na připojený snímek (poloha pulsaru je vyznačena). Exploze supernov mohou být asymetrické, při nichž je vzniklé neutronové hvězdě udělen pořádný „kopanec“, který ji vyšle na vesmírnou cestu. Na základě určení stáří pozůstatku po explozi supernovy a vzdálenosti pulsaru od středu vzniklé mlhoviny astronomové zjistili, že se pohybuje rychlostí přibližně 1,6 miliónu km za hodinu – což je typická rychlost pro tento typ objektů.

Astronomická družice Fermi Gamma-ray Space Telescope byla vypuštěna pod zkratkou GLAST (Gamma-ray Large Area Space Telescope). V srpnu letošního roku byla přejmenována na počest významného italského fyzika Enrica Fermiho (1901 až 1954), který byl průkopníkem ve výzkumu velmi energetických částic.

Zdroj: http://www.nasa.gov/mission_pages/GLAST/news/gr_pulsar.html