Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » První vzorek NASA z asteroidu přistál, nyní je zajištěn v čisté místnosti

První vzorek NASA z asteroidu přistál, nyní je zajištěn v čisté místnosti

26.09.2023

Po letech očekávání a tvrdé práce týmu NASA OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification and Security – Regolith Explorer) je konečně na Zemi návratový modul s kamením a prachem odebraným z asteroidu Bennu. Přistál v neděli 24. 9. 2023 v cílové oblasti testovací a výcvikové střelnice ministerstva obrany v Utahu poblíž Salt Lake City. Během hodiny a půl byla kapsle transportována vrtulníkem do provizorní čisté místnosti zřízené v hangáru na cvičišti, kde je nyní napojena na nepřetržitý proud dusíku.

Dostat vzorek pod „pročištění dusíkem“, jak to vědci nazývají, bylo jedním z nejdůležitějších úkolů týmu OSIRIS-REx. Dusík je plyn, který neinteraguje s většinou ostatních chemikálií a jeho kontinuální proudění do nádobky na vzorek uvnitř kapsle zadrží pozemské nečistoty, aby vzorek zůstal čistý pro vědecké analýzy.

Dopravené vzorky shromážděné na Bennu pomohou vědcům po celém světě, aby lépe porozuměli formování planet a původu organických látek a vody, které vedly k životu na Zemi, a také prospějí celému lidstvu tím, že se dozví více o potenciálně nebezpečných asteroidech.

Blahopřejeme týmu OSIRIS-REx k dokonalé misi – prvnímu návratu amerického vzorku asteroidu v historii – která prohloubí naše chápání původu Sluneční soustavy a jejího vzniku. Nemluvě o tom, že Bennu je potenciálně nebezpečný asteroid a to, co se ze vzorku dozvíme, nám pomůže lépe porozumět typům asteroidů, které by nám mohly přijít do cesty,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson. „S OSIRIS-REx, startem Psyche za pár týdnů, ročním výročím DARTu a prvním přiblížením Lucy k asteroidu v listopadu je Asteroid Autumn (asteroidový podzim) v plném proudu. Tyto mise znovu dokazují, že NASA dělá velké věci. Věci, které nás inspirují a spojují. Věci, které ukazují, že nic není mimo náš dosah, když spolupracujeme.“

Vzorek Bennu – odhadem minimálně 250 gramů – bude v pondělí 25. září přepraven v neotevřeném kanystru letadlem do Johnsonova vesmírného střediska NASA v Houstonu. Vědci kanystr rozeberou, vyjmou a zváží vzorek, vytvořit soupis hornin a prachu a postupem času budou distribuovat kousky planetky Bennu vědcům po celém světě.

Návratové pouzdro mise OSIRIS-Rex
po přistání na zemském povrchu

Současná dodávka vzorku asteroidu – první pro USA – proběhla podle plánu díky obrovskému úsilí stovek lidí, kteří na dálku řídili cestu kosmické sondy od jejího startu 8. září 2016. Tým ji poté navedl na přílet k Bennu dne 3. prosince 2018 prostřednictvím hledání bezpečného místa odběru vzorků v letech 2019 až 2020, odběru vzorků 20. října 2020 a během zpáteční cesty domů od 10. května 2021 až po přistání na Zemi.

Dnešek je mimořádným milníkem nejen pro tým OSIRIS-REx, ale pro vědu jako celek,“ řekl Dante Lauretta, hlavní řešitel OSIRIS-REx na University of Arizona, Tucson. „Úspěšné doručení vzorků z Bennu na Zemi je triumfem společné vynalézavosti a důkazem toho, čeho můžeme dosáhnout, když se spojíme za společným cílem. Ale nezapomínejme – i když to může vypadat jako konec neuvěřitelné kapitoly, je to skutečně jen začátek další. Nyní máme bezprecedentní příležitost analyzovat tyto vzorky a ponořit se hlouběji do tajemství Sluneční soustavy.“

Poté, co urazila miliardy kilometrů k Bennu a zpět, sonda OSIRIS-REx vypustila svou kapsli se vzorky do zemské atmosféry. Kosmická sonda byla v té době 102 000 kilometrů od zemského povrchu – asi jednu třetinu vzdálenosti od Země k Měsíci.

Návratové pouzdro při rychlosti 44 500 km/h proniklo do atmosféry u pobřeží Kalifornie, ve výšce asi 133 kilometrů. Během 10 minut přistálo na vojenské střelnici. Po cestě se úspěšně otevřely dva padáky, aby stabilizovaly a zpomalily kapsli na mírnou rychlost 18 km/h při přistání.

Radarové, infračervené a optické přístroje ve vzduchu a na zemi sledovaly kapsli k jejím přistávacím souřadnicím uvnitř oblasti o rozměrech 58 kilometrů x 14 kilometrů. Během několika minut byl na místo přistání vyslán záchranný tým, aby pouzdro prohlédl a vyzvedl. Tým našel pouzdro v dobrém stavu a poté určil, že je bezpečné se k němu přiblížit. Během 70 minut jej zabalili pro bezpečný transport do provizorní čisté místnosti na střelnici, kde zůstává pod nepřetržitým dohledem a proplachováním dusíkem.

Zdroj: https://www.nasa.gov/press-release/nasa-s-first-asteroid-sample-has-landed-now-secure-in-clean-room a https://scitechdaily.com/history-is-made-nasas-first-asteroid-sample-has-landed-now-secure-in-clean-room/