02.02.2023
Astronomická olympiáda

Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout  např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – září - říjen 2011

Pozorování proměnných hvězd – září - říjen 2011

21.11.2011

Měsíc září má tradičně nejvíc jasných nocí v roce, ani letošní rok nebyl výjimkou. V letošním roce jsem jich využil třináct k pozorování proměnných hvězd. Říjen už nemá takovou nabídku jasných nocí, letos jsem jich využil pouze šest. Během tohoto období bylo ze dvou pozorovacích stanovišť pořízeno 12 322 měření CCD kamerami.

Během těchto měsíců jsem se soustředil na pozorování slabých zákrytových proměnných hvězd. Cílem bylo otestovat dalekohled ve východní kopuli se zrcadlem o průměru 355 mm: jaký má dosah a jak slabé hvězdy je možné ještě pozorovat. Výběr hvězd byl více méně náhodný. Nakonec se ukázaly zajímavé výsledky. Z vybraných hvězd kolem 14. magnitudy a slabší se ukázalo, že většinou jsou velmi málo sledované, případně je v databázi uvedeno pouze objevové pozorování. Z toho pramení nejisté určení doby oběhu složek dvojhvězdy. To byl i případ zákrytové dvojhvězdy EW Del. Efemeridy z katalogu GCVS uvádí základní minimum Mo=30613,6896 a periodu 0,391047 dne (v časové míře to je 9h 23min 6,46 s). Obrázek 1 ukazuje tzv. fázovou křivku pro tuto hvězdu pro výše uvedené efemeridy. Na první pohled je jasné, že pozorování na sebe nenavazují, tedy že je špatně určená perioda. Pokud přepočítáme hodnotu podle současných pozorování, vychází perioda na 0,39233 dne (viz obrázek 2), v časové míře o 1 minutu a 51 sekundu delší. I taková malá odchylka se na fázové křivce může zjistit.

Objevily se i další zajímavosti. Například u hvězd HH Lac, MU Lac a V954 Oph nebyly změny pozorovány vůbec, ačkoliv se také má jednat o krátkoperiodické zákrytové dvojhvězdy. I v tomto případě se jedná o velmi slabé hvězdy, slabší než 15. magnituda. Je velmi pravděpodobné, že některá původní pozorování mohou být chybná, respektive nepřesná. V minulosti se pozorovalo zpravidla fotografickou metodou a u slabších hvězd mohlo dojít k nesprávné interpretaci naměřených dat. Citlivější současná CCD technika zřejmě odhalí i další podobné případy.