22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – listopad 2011

Pozorování proměnných hvězd – listopad 2011

05.12.2011

Listopadové počasí bylo v letošním roce překvapivé. Zatímco Čechy sužovala silná inverze, první polovina měsíce se pro severovýchod Moravy nesla ve znamení jasného počasí a tím i možnosti nočního pozorování. Za 12 nocí bylo pořízeno 8370 měření, což je i měsíčním rekordem za celou historii CCD fotometrie na hvězdárně. Důvodem jsou dlouhé noci a pozorování jednoho hvězdného pole s více proměnnými hvězdami.

Na noční oblohu se vrátilo souhvězdí Rysa a mohl jsem se zaměřit na zákrytovou dvojhvězdu EL Lyn. Letos v březnu se nám podařilo v její blízkosti objevit novou zákrytovou – předběžně označenou CzeV242 Lyn. Za několik nocí pozorování bylo jasné, že se jedná o krátkoperiodickou zákrytovou dvojhvězdu typu W UMa s periodou oběhu 7h 09m 24s.

S odstupem osmi měsíců bylo možné změřit další minimum. Po zobrazení fázové křivky bylo vidět, že pro danou periodu nové pozorování nesedí. Z výpočtů vyšlo, že perioda oběhu dvojhvězd je o 2 sekundy delší. Takový rozdíl je zjistitelný, jelikož ty dvě sekundy se načítají při každém oběhu a za osm měsíců byl rozdíl půl hodiny.

Obrázek 1 - fázová křivka CzeV242 Lyn ukazuje světelnou křivku pro novou periodu.

Obrázek 2 – snímek oblohy s proměnnou hvězdou EL Lyn a novou proměnnou Cze V242 Lyn
s původním označením z katalogu GSC pod číslem 2977 1458. Snímek je převzatý ze zdigitalizované přehlídky Palomar Observatory Sky Survey.