13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorovací kampaň projektu F-CHROMA

Pozorovací kampaň projektu F-CHROMA

19.09.2015

Observační kampaň na pozorování slunečních erupcí, včetně tzv. bílých erupcí, je vyhlášena v rámci projektu F-CHROMA. Tento projekt realizuje celkem 7 partnerů, včetně Astronomického ústavu AV ČR, v.v.i. v Ondřejově. Jedná se o výzkumný projekt zaměřený na pochopení fyziky sluneční chromosféry během slunečních erupcí. Součástí tohoto projektu je pozorovací kampaň zahrnující amatérské astronomy.

Simultánní pozorování několika pozemskými i orbitálními observatořemi jsou plánována v termínu 19. - 27. září 2015. Amatérské snímky pořízené v této době jsou velmi žádané. Snímky z menších dalekohledů zachycují větší zorné pole, mohou doplnit informace v intervalech, kdy chybějí data z profesionálních přístrojů, a být použity k porovnání s profesionálními pozorováními. Vítané jsou zejména snímky v čáře H-alfa, CaII K, ale i slunečním kontinuu a v bílém světle. Vhodnými přístroji jsou běžné i speciální sluneční dalekohledy a jako záznamová zařízení jsou nejvhodnější astronomické kamery, ale také DSLR v RAW módu.

Více informací o technických detailech (včetně návodu k pořízení snímků) a o tom, jak se do pozorovací kampaně zapojit lze nalézt na internetové stránce kampaně F-CHROMA (v angličtině).

Pokud se chcete do projektu zapojit, nezapomeňte se registrovat k zasílání novinek, jinak můžete zmeškat důležité informace o pozorovacím čase a vybrané oblasti na Slunci. Vaše otázky rádi zodpovíme buď

nebo se přidejte ke skupině Flare Hunters nebo zde

Jasnou oblohu přeje a na spolupráci se těší  tým F-HUNTERS!