25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Planetu Uran doprovázejí tři asteroidy

Planetu Uran doprovázejí tři asteroidy

24.06.2013

Astrofyzikové z Complutense University v Madridu potvrdili, že Crantor, velká planetka o průměru 70 km obíhá kolem Slunce po podobné dráze jako planeta Uran, přičemž jeden oběh vykoná za stejnou dobu. Vědci poprvé demonstrovali, že nejen tato, ale i další dvě planetky ze skupiny Kentaurů krouží kolem Slunce po koorbitálních drahách s Uranem.

Uruguayský astronom Tabaré Gallardo tvrdil již v roce 2006, že asteroidy Crantor a 2000 SN331 vykonají jeden oběh za stejnou dobu jako planeta Uran – tedy přibližně za 84 pozemské roky. Nyní dva astronomové z Complutense University (UCM, Španělsko) potvrdili, že v případě asteroidu Crantor to je skutečně pravda.

Počítačové simulace uskutečněné ve středisku Data Processing Centre, UCM, napovídají, že planetka 2000 SN331 nemá souměřitelnou dráhu s Uranem v poměru 1:1, zatímco Crantor ano, což znamená, že kolem Slunce oběhne za stejnou dobu jako planeta Uran,“ říká Carlos de la Fuente Marcos, jeden z autorů nové studie.

Kromě toho dráha planetky Crantor má velmi podobnou velkou poloosu dráhy jako Uran, ačkoliv její excentricita a sklon k ekliptice kolísají. Jejich dráhy a obrázky jsou publikovány v časopise Astronomy & Astrophysics.

Dráha asteroidu Crantor o průměru 70 km je udržována gravitací Slunce a Uranu, avšak je nestabilní v důsledku poruch způsobovaných blízkým Saturnem,“ dodává Carlos de la Fuente Marcos.

Vědci rovněž objevili další objekt, který obdržel předběžné označení 2010 EU65, a který obíhá po podobné dráze jako planetka Crantor. Dráha tohoto dalšího tělesa je mnohem stabilnější, neboť obíhá po méně eliptické trajektorii. Taktéž poslední data o třetím tělese s označením 2011 QF99, jehož objev byl ohlášen teprve před několika týdny, rovněž naznačují, že krouží kolem Slunce po podobné dráze jako planeta Uran.

Podle Centra pro malé planetky (Minor Planet Center), řídícího orgánu pro pojmenovávání planetek a komet, patří tyto tři objekty, které doprovázejí planetu Uran, do skupiny těles označovaných termínem Kentauři. Jedná se o ledová tělesa, která obíhají kolem Slunce v prostoru mezi drahami planet Jupiter a Neptun.

Crantor, 2010 EU65 a 2011 QF99 jsou první tělesa, u kterých bylo zdokumentováno, že obíhají po podobné dráze jako planeta Uran,“ dodává Carlos de la Fuente Marcos, „třebaže poněkud odlišnou rychlostí a po odlišné trajektorii.“

Astronomové vypočítali, že dráhy těchto tří těles přidružených k Uranu mohou být stabilní po mnoho miliónů roků. Z astronomického hlediska to však není příliš dlouho. Stejný tým astronomů identifikoval rovněž tři nové Trojany Marsu. Tyto planetky mohou zůstat na stabilních drahách více než 10 miliónů roků.

Zdroj: http://phys.org/news/2013-06-centaurs-uranus-solar.html