Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Ohromující pohledy na Mars zachycené ultrafialovým okem sondy MAVEN

Ohromující pohledy na Mars zachycené ultrafialovým okem sondy MAVEN

12.07.2023

Kosmická sonda MAVEN (NASA) vytvořila dva úchvatné ultrafialové snímky Marsu pořízené během opačných poloh planety na oběžné dráze kolem Slunce v letech 2022 a 2023. Tyto snímky, živě zbarvené ve falešných barvách pro zajištění viditelnosti, poskytují jedinečný pohled na atmosféru Marsu, sezónní změny a detaily povrchu, což přispívá k pochopení klimatické historie planety a potenciální obyvatelnosti. Mise MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) získala úžasné pohledy na Mars na dvou ultrafialových snímcích pořízených v různých bodech podél oběžné dráhy naší sousední planety kolem Slunce.

Pozorováním planety na ultrafialových vlnových délkách mohou vědci nahlédnout do atmosféry Marsu a pozorovat povrchové útvary pozoruhodnými způsoby. Přístroj Imaging Ultraviolet Spectrograph (IUVS) získal tyto globální pohledy na Mars v letech 2022 a 2023, kdy byla planeta blízko opačných bodů své eliptické oběžné dráhy.

Přístroj IUVS měří vlnové délky mezi 110 a 340 nanometry, tj. mimo viditelné spektrum. Aby byly tyto vlnové délky viditelné pro lidské oko a snáze se interpretovaly, jsou obrázky vykreslovány s různými úrovněmi jasu tří rozsahů ultrafialových vlnových délek reprezentovaných jako červená, zelená a modrá. V tomto barevném schématu se atmosférický ozón jeví jako fialový, zatímco mraky a opar se jeví jako bílé nebo modré. Povrch se může jevit jako opálený nebo zelený, v závislosti na tom, jak byly obrázky optimalizovány pro zvýšení kontrastu a zobrazení detailů.

Sonda MAVEN zachytila jižní polokouli Marsu
v ultrafialovém světle během jeho nejbližšího
přiblížení ke Slunci

První snímek byl pořízen v červenci 2022 během letní sezóny na jižní polokouli, ke které dochází, když Mars prochází blíže ke Slunci. Letní období je způsobeno nakloněním rotační osy planety, podobně jako roční období na Zemi. Argyre Basin, jeden z nejhlubších kráterů na Marsu, se objevuje vlevo dole vyplněný atmosférickým oparem (zde znázorněn jako světle růžový). Vlevo nahoře se objevují hluboké kaňony Valles Marineris plné mraků (na tomto obrázku jsou hnědé barvy). Jižní polární ledová čepička zmenšující se během relativního tepla léta, je vidět dole v bílé barvě. Jižní letní oteplování a prachové bouře ženou vodní páru do velmi vysokých nadmořských výšek, což vysvětluje objev MAVEN o zvýšené ztrátě vodíku z Marsu v tomto ročním období.

Druhý snímek zachycuje severní polokouli Marsu a byl pořízen v lednu 2023 poté, co Mars prošel nejvzdálenějším bodem své oběžné dráhy kolem Slunce. Rychle se měnící roční období v severní polární oblasti způsobuje hojnost bílých mraků. Vlevo dole jsou vidět hluboké kaňony Valles Marineris spolu s mnoha krátery. Ozón, který se na tomto UV pohledu jeví jako purpurový, se nahromadil během chladných polárních nocí v zimě na severu planety. Ten je pak zničen na jaře chemickými reakcemi s vodní párou, která je v tomto ročním období omezena na nízké nadmořské výšky.

Mise MAVEN odhaluje severní polokouli Marsu
nejdále od Slunce; předvádí zimní scénu bohatou
na ozón a hojně bílé mraky

MAVEN odstartoval v listopadu 2013 a na oběžnou dráhu Marsu vstoupil v září 2014. Cílem mise je prozkoumat horní atmosféru planety, ionosféru a interakce se Sluncem a slunečním větrem a prozkoumat úbytek marťanské atmosféry do vesmíru. Pochopení atmosférických ztrát umožňuje vědcům nahlédnout do historie atmosféry a klimatu Marsu, kapalné vody a obyvatelnosti planety. Tým MAVEN se připravuje na oslavu 10 let kosmické sondy na oběžné dráze Marsu v září 2024.

Hlavní výzkumné středisko sondy MAVEN sídlí na Kalifornské univerzitě v Berkeley, zatímco Goddardovo středisko kosmických letů NASA v Greenbeltu v Marylandu řídí misi MAVEN. Lockheed Martin Space postavil kosmickou sondu a je zodpovědný za operace mise. Laboratoř Jet Propulsion Laboratory NASA v jižní Kalifornii poskytuje navigaci a podporu sítě Deep Space Network. Laboratoř pro atmosférickou a vesmírnou fyziku na University of Colorado Boulder je zodpovědná za řízení vědeckých operací a veřejných kontaktů a komunikace.

Zdroj: https://scitechdaily.com/stunning-views-of-mars-captured-by-ultraviolet-eye-aboard-nasas-maven-spacecraft/?utm_content=cmp-true