22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nová fotografie mezihvězdného návštěvníka Sluneční soustavy

Nová fotografie mezihvězdného návštěvníka Sluneční soustavy

04.12.2019

Astronomové z Yale University Pieter van Dokkum, Cheng-Han Hsieh, Shany Danieli, a Gregory Laughlin pořídili 24. 11. 2019 nádherný nový snímek tělesa 2I/Borisov, což je první známá mezihvězdná kometa, která na své cestě zavítala do Sluneční soustavy. Fotografie byla pořízena pomocí přístroje Low Resolution Imaging Spectrometer (LRIS), což je zobrazovací spektroskop pro oblast viditelného světla umístěný na dalekohledu Keck o průměru 10 metrů na W. M. Keck Observatory, Mauna Kea, Havaj.

Kometu 2I/Borisov objevil 30. srpna 2019 ukrajinský amatérský astronom Gennadij Borisov. Těleso známé rovněž jako C/2019 Q4 vzniklo v planetární soustavě v okolí zatím neznámé hvězdy a bylo vyvrženo do mezihvězdného prostoru pravděpodobně jako důsledek blízkého přiblížení k planetě v mateřské soustavě.

Kometa 2I/Borisov získala výrazný vzhled krátce po tom, co začala reagovat na zahřívání Sluncem. Stále pokračuje ve vypařování během svého přibližování ke Slunci, uvolňuje plyny a jemný prach vytvářející komu a ohon komety. V současné době je její ohon dlouhý téměř 160 000 kilometrů, což je 14× více, než činí průměr Země, zatímco pevné jádro komety má průměr pouze 1,6 kilometru.

Mezihvězdný návštěvník 2I/Borisov, jak bylo vypočítáno, se nejblíže přiblíží ke Slunci 8. prosince 2019 na vzdálenost přibližně 293 milióny kilometrů. Od poloviny roku 2020 již bude na cestě zpět do mezihvězdného prostoru, kde bude putovat milióny roků, než se snad jednoho dne přiblíží k další hvězdě.

K dnešnímu dni astronomové detekovali několik klíčových molekul v oblasti komy v okolí komety 2I/Borisov včetně plynného kyanidu, oxidu uhličitého a vodní páry.

Mezihvězdné objekty jako 2I/Borisov jsou kosmickými artefakty, které představují zlatý důl informací o cizích planetárních soustavách,“ říká profesor Pieter van Dokkum z Yale University. „Můžeme tak studovat plyny a další materiály v okolí komety 2I/Borisov a charakterizovat její chemické složení a porovnat je s dalšími kometami ve Sluneční soustavě.“

Astronomové rovněž využili přístroj LRIS k pořízení spektra komety 2I/Borisov, díky kterému mohli odhalit doslova studnici informací týkajících se podstaty její mateřské planetární soustavy. V době pozorování byla kometa vzdálena od naší planety o něco více než dvojnásobek vzdálenosti Země od Slunce.

Astronomové jsou uchváceni průběhem návštěvy komety 2I/Borisov a využívají velké dalekohledy, jako je například Keckův teleskop, k získání detailních informací o stavebních blocích planet v jiné planetární soustavě, než je naše vlastní Sluneční soustava,“ říká profesor Gregory Laughlin.

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/lris-image-interstellar-comet-2i-borisov-07845.html a https://phys.org/news/2019-11-image-close-up-view-interstellar-comet.html