Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » NASA odhaluje skryté síly za tajemným „mechem“ Slunce

NASA odhaluje skryté síly za tajemným „mechem“ Slunce

30.04.2024

Uprostřed publikovaného snímku (vlevo) ze sondážní rakety NASA s vysokým rozlišením Coronal Imager je malá, nerovnoměrná struktura na Slunci, kterou sluneční fyzikové nazývají „mech“. Tvoří se nízko ve sluneční atmosféře kolem středu skupin slunečních skvrn na povrchu Slunce, kde je silná magnetická aktivita. Snímek z mise Interface Region Imaging Spectrograph, neboli IRIS ukazuje detailní scenérii chladnějších kořenů mechu (vpravo).

Výzkum NASA odhalil, jak elektrické proudy a spletitá magnetická pole zahřívají mechové oblasti Slunce z 10 000 na 1 milion stupňů, což pomáhá porozumět slunečnímu zahřívání atmosféry.

Věděli jste, že Slunce má mech? Kvůli podobnosti s pozemskými rostlinami vědci pojmenovali drobnou, jasnou, nerovnoměrnou strukturu vytvořenou z plazmy ve sluneční atmosféře jako „mech“. Tento mech, který byl poprvé identifikován v roce 1999 misí NASA s názvem TRACE, „kvete“ kolem středu skupiny slunečních skvrn, kde jsou silné magnetické podmínky. Rozprostírá se nad dvěma atmosférickými vrstvami známými jako chromosféra a koróna a skrývá se pod dlouhými měkkými provazy plazmy známými jako koronální smyčky.

Výzkum slunečního mechu

Po celá desetiletí se vědci snažili pochopit, jak je tato mechová oblast spojena s nižšími atmosférickými vrstvami Slunce a jak se materiál zahřívá z 10 000 stupňů až na téměř jeden milion stupňů – 100krát teplejší než jasný povrch těsně pod ním. Nyní výzkum, který umožnila sonda NASA s High Resolution Coronal Imager (Hi-C) a mise Interface Region Imaging Spectrograph (IRIS), poskytly vědcům pohled na mechanismus přehřívání, který hraje roli v mechu.

Pokroky v pochopení solárního vytápění

Pozorování z těchto přístrojů v kombinaci s komplexními 3D simulacemi nyní odhalila, že elektrické proudy mohou přispívat k zahřívání mechu. V celé této oblasti je změť magnetických siločar jako neviditelné špagety. Tato spleť magnetických špaget vytváří elektrické proudy, které mohou pomoci zahřát materiál na široký rozsah teplot od 10 000 do 1 milionu stupňů. Zdá se, že k tomuto místnímu zahřívání v mechu dochází navíc k teplu proudícímu z horké, mnohamilionové překrývající koróny. Tento poznatek publikovaný v časopise Nature Astronomy 15. dubna 2024 může vědcům pomoci pochopit širší otázku, proč je celá sluneční korona mnohem teplejší než povrch.

Budoucí výzkum a mise

Díky pozorování ve vysokém rozlišení a našim pokročilým numerickým simulacím jsme schopni přijít na část této záhady, která nás za poslední čtvrt století doslova omráčila,“ řekl autor Souvik Bose, vědecký pracovník společnosti Lockheed Martin Solar and Astrophysics Laboratory a Bay Area Environmental Institute, NASA's Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley. „To je však jen kousek skládačky; neřeší to celý problém.“

K tomu je potřeba mnohem více pozorování. Některé se chystají již brzy: Hi-C je naplánováno znovu na tento měsíc, aby zachytil sluneční erupci, a může také zachytit další mechovou oblast spolu s IRIS. Vědci a inženýři však pracují na vývoji nových přístrojů na palubě budoucí mise MUSE (Multi-slit Solar Explorer), aby získali pozorování, která mohou plně řešit, jak se koróna a mech zahřívá.

Zdroj: https://scitechdaily.com/nasa-uncovers-the-hidden-forces-behind-the-suns-mysterious-moss/