25.11.2018
Úspěšný projekt energetických úspor

V  roce 2017 byla provedena rekonstrukce (zateplení objektu a výměna výplní stavebních otvorů) provozně-technického objektu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o., který slouží jako zázemí hlavních objektů hvězdárny, jako odborná knihovna a studovna odborných pracovníků a stážistů.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » NASA a ESA společně v pilotovaných letech

NASA a ESA společně v pilotovaných letech

18.01.2013

Evropská kosmická agentura ESA se bude podílet na konstrukci nové americké kosmické lodi s mnohonásobným použitím pro pilotované lety, která byla nazvána ORION a která by měla Američanům zhruba za 20 let posloužit i pro pilotovanou výpravu na Mars. Spolupráce předpokládá vývoj servisního úseku pro kosmickou loď na základě pohonné jednotky používané u evropské zásobovací lodi ATV (Automated Transfer Vehicle). Ta slouží pro dopravu potřebných zásob na palubu Mezinárodní kosmické stanice ISS. Zatím byly realizovány 3 zásobovací lety. První start se uskutečnil v březnu 2008, nadcházející start je naplánován na duben 2013.

Nová kosmická loď bude podle představitelů NASA využívána ke složitějším pilotovaným letům, například k některé planetce či na rudou planetu, tj. na Mars.

ESA se zavázala vyrobit přístrojový úsek pro kosmickou loď do roku 2017, kdy je naplánován její zkušební let v automatickém režimu pomocí nové americké rakety SLS, v rámci mise označované Exploration Mission 1 (EM-1). Předpokládá se oblet Měsíce a při návratu vstup kabiny do atmosféry Země rychlostí 11 km/s po zakončení sedmidenního letu. Zhruba o 4 roky později bude kosmická loď prověřena i se čtyřčlennou posádkou na palubě.

Vůbec první zkušební let kosmické lodi Orion (bez posádky) se uskuteční již v roce 2014 pomocí nosné rakety Delta-4. Potřebný přístrojový úsek dodá pro tento let společnost Lockheed Martin, která vyrábí kosmickou loď včetně návratové kabiny pro čtyřčlennou posádku. Kosmická loď využije při tomto startu modifikované motory dříve používané na raketoplánech.

Servisní modul „Made in ESA“ bude představovat mj. pohonnou jednotku kosmické lodi Orion (bude navazovat přímo na kabinu pro posádku), která bude sloužit k manévrování a k přechodu na jinou oběžnou dráhu. Rovněž bude obsahovat systémy zajištění životních podmínek pro posádku, panely slunečních baterií jako zdroj energie, termoregulační systém či zajištění dodávek vody a vzduchu pro astronauty. S kabinou pro posádku bude servisní úsek spojen až do okamžiku krátce před návratem na Zemi.

Podle plánů NASA se kosmická loď Orion při zkušebním letu v roce 2014 vzdálí od Země asi 6 000 km, což je zhruba 15krát dále, než obíhá Mezinárodní kosmická stanice ISS. Při návratu vstoupí do hustých vrstev atmosféry Země rychlostí asi 32 000 km/h.

Vývoj nosné rakety SLS probíhá podle plánu. Bude vyráběna v různých variantách, což umožní dopravovat na oběžnou dráhu kolem Země náklady v rozmezí 70 až 130 tun.

Budoucí vklad ESA do projektu pilotované kosmické lodi Orion se odhaduje na 600 miliónů dolarů. Připomeňme, že Česká republika je členem Evropské kosmické agentury ESA od roku 2008.

Zdroj: http://www.nasa.gov/exploration/systems/mpcv/orion_feature_011613.html