25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Na USA spadla čínská raketa

Na USA spadla čínská raketa

29.07.2016

28. července 2016 v noci se obyvatelé USA stali svědky neobyčejné podívané – nad Amerikou proletěly a shořely zbytky nejnovější čínské rakety Chang Zheng (Dlouhý pochod-7), oznámil astronom Jonathan McDowell ve svém blogu v síti Twitter.

Dnes v sedm hodin ráno moskevského času se na americkém Twitteru a Youtube začaly objevovat zprávy a videa zachycující průlet podivného „UFO“ nad západními a centrálními státy USA, od kterého se občas oddělovaly velké svítící „rakety“.

Zdrojem tohoto „neidentifikovaného objektu“ byl podle astronoma Jonathana McDowella z Smithsonova astrofyzikálního střediska Harvardovy univerzity v Cambridge (USA) druhý stupeň nejnovější čínské nosné rakety „Dlouhý pochod-7“. Tato raketa poprvé odstartovala z kosmodromu na ostrově Hainan 25. června letošního roku. Raketa vynesla na oběžnou dráhu několik menších družic a prototyp pouzdra pilotované lodi pro čínské tchajkonauty.

Přesné rozměry a hmotnost rakety nejsou známé, ale McDowell předpokládá, že druhý stupeň vážil více než pět tun. Podle astronoma jsou pády takto velkých objektů zpět na Zemi mimořádně vzácné, právě proto byly zbytky rakety dobře viditelné v USA. Vědec nevylučuje, že část fragmentů mohla dosáhnout zemského povrchu.

Čína začala konstruovat nosné rakety „Dlouhý pochod-1“ (Chang Zheng-1) v roce 1965. O pět let později tato raketa vynesla na oběžnou dráhu první čínskou družici China-1.

První start nosné rakety „Dlouhý pochod-2“ se uskutečnil již v roce 1974, o deset let později byl vypuštěn „Dlouhý pochod-3“. Začátkem 90. let minulého století byly uvedeny do provozu nosné rakety „Dlouhý pochod-4“.

Raketu „Dlouhý pochod-7“ společně s větší raketou „Dlouhý pochod-5“ a menší „Dlouhý pochod-6“ vyvíjeli čínští inženýři po dobu posledních devíti let. Hlavním úkolem jejich startů bude, podle současných plánů Čínské agentury pro letectví a kosmonautiku, zásobování budoucí orbitální stanice a vynášení velkých družic na oběžnou dráhu Země.

Zdroj: http://ria.ru/science/20160728/1473048441.html