Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Marsovská helikoptéra Ingenuity pokračuje ve výzkumu

Marsovská helikoptéra Ingenuity pokračuje ve výzkumu

04.07.2023

Vrtulník NASA s názvem Ingenuity Mars Helicopter byl zachycen kamerou Mastcam-Z na roveru Perseverance 16. dubna 2023 (viz úvodní obrázek), nedlouho po 50. letu tohoto rotorového letounu, přesně 766. marťanský den neboli sol mise roveru Perseverance. Letoun překonal na Marsu celkově vzdálenost již přes 12 km. V době, kdy byl snímek pořízen, byl rover asi 23 metrů daleko. Vrtulník se pak na 63 dní odmlčel kvůli kopcovitému terénu, který přerušil komunikaci mezi roverem a letounem. První let vrtulníku se na Marsu uskutečnil 19. dubna 2021. Původně se počítalo jen s několika málo krátkými zkušebními lety.

V pořadí 52. let vrtulníku Ingenuity je nyní v oficiálním deníku mise jako úspěšný. Let se uskutečnil 26. dubna 2023, ale kontroloři mise v Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii ztratili kontakt s helikoptérou, když klesala k povrchu při přistání. Cílem letu 52, který byl dlouhý 363 metrů a trval 139 sekund, bylo přemístit vrtulník a pořídit snímky povrchu Marsu pro vědecký tým roveru.

Tým Ingenuity očekával výpadek komunikace, protože mezi místem přistání vrtulníku a pozicí roveru Perseverance stál kopec, který komunikaci mezi nimi blokoval. Rover funguje jako rádiové relé mezi vrtulníkem a řídícími mise v JPL. V očekávání této ztráty komunikace už tým Ingenuity vypracoval plány opětovného kontaktu, kdy se rover vrátí do dosahu spojení. Kontakt byl obnoven 28. června 2023, když Perseverance vystoupila na kopec a mohla znovu přímo vidět Ingenuity.

Část kráteru Jezero, kterou rover a vrtulník právě prozkoumávají, má hodně členitý terén, což zvyšuje pravděpodobnost výpadků komunikace,“ řekl Josh Anderson z JPL, vedoucí týmu Ingenuity. „Cílem týmu je udržet Ingenuity před Perseverance, což občas znamená dočasné překonání komunikačních limitů. Jsme rádi, že jsme zpět v dosahu komunikace s Ingenuity a obdržíme potvrzení letu č. 52.“

Šedesát tři dní je dlouhá doba čekání na výsledky letu, ale přicházející data naznačují, že s prvním létajícím zařízení na jiném světě je vše v pořádku. Pokud bude zbytek „zdravotních“ kontrol Ingenuity stejně růžový, helikoptéra může znovu létat během několika příštích týdnů. Cílem letu 53 je provizorní letiště na západě, odkud tým plánuje provést další let na západ do nové operační základny poblíž skalního výběžku, o který má tým Perseverance zájem.

Ingenuity Mars Helicopter postavila společnost JPL, která projekt řídí i pro ústředí NASA. Je podporována NASA's Science Mission Directorate. Ames Research Center NASA v kalifornském Silicon Valley a NASA Langley Research Center v Hamptonu ve Virginii poskytly významnou analýzu letového výkonu a technickou pomoc během vývoje Ingenuity. AeroVironment Inc., Qualcomm a SolAero také poskytovaly pomoc při návrhu hlavních komponent letounu. Lockheed Space navrhl a vyrobil Mars Helicopter Delivery System. Dave Lavery je v ústředí NASA programovým manažerem pro Ingenuity Mars Helicopter.

Zdroj: https://www.nasa.gov/feature/jpl/nasa-s-ingenuity-mars-helicopter-phones-home