25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Když se setkají tři rudé skvrny

Když se setkají tři rudé skvrny

18.07.2008

Tato sekvence obrázků z Hubblova kosmického dalekohledu HST nabízí doposud nevídaný pohled na planetární setkání tří rudých skvrn, které se náhodně seskupily do jednoho místa v atmosféře planety Jupiter.

Série snímků ukazuje průchod mladší rudé skvrny (Red Spot Jr.) v oblačném pásu jižně od velké rudé skvrny (Great Red Spot – GRS). Mladší rudá skvrna se na Jupiteru poprvé objevila počátkem roku 2006, kdy původně bílá bouře získala červenou barvu. Toto je již druhý případ změny barvy bílé skvrny na červenou, přičemž tato menší skvrna prošla kolem velké rudé skvrny zjevně bez poškození.

Avšak osud nejmladší červené skvrny (Baby Red Spot), která se nachází ve stejném oblačném pásu jako GRS, bude zřejmě podstatně jiný. Tato nejnovější skvrna se poprvé objevila počátkem letošního roku. Na sekvenci snímků je vidět, že prošla v těsné blízkosti velké rudé skvrny, která ji zachytila svojí rotací. Na poslední fotografii je nejmladší skvrna již deformována, její barvy vybledly a byla urychlena směrem k východu (doprava od GRS – viz šipka). Předpokládá se, že tato mladá malá skvrna bude přitažena zpět do blízkosti GRS a nadobro se rozplyne. Toto je jeden z možných mechanismů, které pohánějí a udržují „v chodu“ velkou rudou skvrnu již více než 150 let.

Tyto tři fotografie v přírodních barvách byly pořízeny pomocí kamery WFPC-2 (Wide Field Planetary Camera – 2) na palubě HST ve dnech 15. května, 28. června a 8. července 2008. Každý z obrázků zachycuje 58° planetární šířky a 70° planetární délky.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2008/27/image/a/