Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Je na Měsíci voda? Zeptali jsme se vědkyně NASA

Je na Měsíci voda? Zeptali jsme se vědkyně NASA

08.03.2023

Vlastně ano. Ale ne tak, jak ji zažíváme tady na Zemi. Na Měsíci se voda nachází po celém povrchu, ale je to hlavně ve formě ledu a ne v podobě kaluží kapalné vody. Některá místa mají více vody než jiná. Na pólech Měsíce jsou oblasti, kam nikdy nedopadá žádné sluneční světlo, a proto jsou extrémně chladné. Těmto oblastem říkáme trvale zastíněné oblasti a mohlo by v nich být hodně ledu. Led uvnitř těchto oblastí může být smíchán s měsíční půdou, pohřben hluboko pod povrchem, nebo to může být vrstva čistého ledu.

Mimo tato extrémně chladná místa je na Měsíci mnohem méně vody, ale stále tam existuje. Místa na Měsíci, která jsou ozářena slunečním světlem, zažívají extrémní změny teploty až o 300 °C. To ztěžuje přežití vody na sluncem zalitém Měsíci, ale voda, která přežije, se nepodobá žádné vodě, která se nachází na Zemi.

Ale co to znamená? Představte si, že máte hrst písku a rozprostřete jeho zrnka tak daleko od sebe, že se žádné zrnko nebude jiného zrnka dotýkat. Jednotlivé zrnko písku představuje jedinou molekulu vody. A to je to, co pozorujeme na sluncem zalitém povrchu Měsíce. Sluncem osvětlený Měsíc má však 100krát méně vody než poušť Sahara, ale póly Měsíce mohou obsahovat tuny ledu.

Je tedy na Měsíci voda? Ano. A jednoho dne mohou budoucí astronauti těžit tuto vodu a používat ji jako pitnou vodu, dýchatelný kyslík nebo raketové palivo, aby nás rakety dopravily dále do Sluneční soustavy. Těžba této vody je kritickou součástí budoucího lidského průzkumu hlubokého vesmíru, a proto náš rover VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) přistane na jižním pólu Měsíce, aby hledal led a další potenciální zdroje a určil, jaký je jejich původ.

Pojízdný rover VIPER určený k hledání vody
na Měsíci

NASA si u společnosti Astrobotic z Pittsburghu objednala dopravu vozítka VIPER na povrch Měsíce, kde bude hledat vodní led a další suroviny. Tyto poznatky umožní lépe porozumět původu a rozložení vody na Měsíci. Bude také možné určit, jak nejlépe tyto zdroje vytěžit pro budoucí pilotované průzkumné mise. Původně se očekávalo, že firma Astrobotic doručí VIPER na Měsíc v listopadu 2023, ovšem NASA nyní požádala firmu Astrobotic a tým zodpovědný za misi VIPER o změnu termínu dopravy roveru na lunární povrch na listopad 2024.

Experti zodpovědní za tuto misi se nyní zaměřili na stavbu vozítka, které má být spojeno s lunárním landerem Griffin od firmy Astrobotic, aby následně celá sestava odstartovala na raketě Falcon Heavy od SpaceX. Cesta na Měsíc proběhne v rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), který NASA zavedla pro dopravu nejrůznějších nákladů na povrch Měsíce s využitím komerčních lunárních landerů.

Tato mise mapující místní zdroje tedy posune NASA o významný kus blíže k dlouhodobému cíli v podobě dlouhodobé přítomnosti lidí na Měsíci. Vědci zároveň získaná data využijí k prohloubení dosavadních znalostí o původu lunární vody.

Zdroj: https://www.nasa.gov/feature/is-there-water-on-the-moon-we-asked-a-nasa-scientist-episode-27; https://scitechdaily.com/we-asked-a-nasa-scientist-is-there-water-on-the-moon/ a https://www.nasa.gov/viper/overview