13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Jak velký je vesmír?

Jak velký je vesmír?

14.04.2009

Astronomové z University of St Andrews (Skotsko) chtějí upřesnit rozměry vesmíru pomocí dat z nedávno vypuštěné družice KEPLER, jejímž hlavním úkolem je pátrání po exoplanetách. Výzkumník Dr. Alan Penny hodlá využít jasnosti půl tuctu hvězd k upřesnění výpočtů velikosti současného vesmíru. Doufá, že se mu podaří vyřešit tento úkol pomocí mimořádně přesné družice NASA, která byla vypuštěna počátkem minulého měsíce.

Hlavním úkolem družice KEPLER, která byla vyvinuta za účelem pátrání po nových exoplanetách, je průběžně monitorovat změny jasnosti 100 000 hvězd. Avšak Dr. Penny se svými spolupracovníky z mezinárodního týmu využije data, získaná u malého vzorku hvězd, pro jiné účely.

Alan Penny vysvětluje: „Zatímco družice KEPLER bude provádět pátrání po exoplanetách, my využijeme její mimořádnou přesnost k vyřešení problému s určením průměru vesmíru.“

Ilustrační obrázekProměnné hvězdy, známé jako cefeidy, představují základ pro sérii kroků, pomocí nichž určíme přesné vzdálenosti nejvzdálenějších galaxií a díky tomu můžeme změřit velikost vesmíru.“

Protože je možné, že znalosti astronomů, jak tyto hvězdy mění svoji jasnost, nejsou kompletní, Dr. Penny použije 6 hvězd jako základní měřítko ke zjištění, jak mnoho jsou dřívější určení velikosti vesmíru chybná. Očekává, že současné odhady průměru vesmíru se mohou změnit o několik procent.

Alan Penny dále vysvětluje: „Cefeidy jsou hvězdy, které pravidelně mění svoji jasnost o desítky procent (někdy jsou jasnější, jindy méně jasné) v periodě několika desítek až stovek dnů. Avšak v poslední době je více než zřejmé, že naše představy o tom, co se děje ve vnějších vrstvách těchto hvězd, které jsou příčinou pozorovaných změn jasnosti, se zcela neshodují s tím, co pozorujeme."

Vynikající přesnost družice KEPLER při měření jasností hvězd je 100krát lepší, než můžeme dosáhnout při pozemních pozorováních. To znamená, že můžeme realizovat tak přesná měření, která nám umožní porovnat teorii s pozorováním. Vyřešit tento problém může pouze změna vypočítané velikosti vesmíru, byť jen o nepatrný kousek, avšak my nebudeme mít klid, dokud tento problém nevyřešíme,“ uzavírá Dr. Penny.

Zdroj: http://www.physorg.com/news158857659.html