Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Italský premiér navštívil observatoř Paranal

Italský premiér navštívil observatoř Paranal

27.10.2015

Italský premiér Matteo Renzi navštívil 24. října 2015 observatoř ESO/Paranal v Chile. Při prohlídce tohoto špičkového astronomického zařízení jej provázali generální ředitel ESO profesor Tim de Zeeuw, a vedoucí programu výstavby dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope) Roberto Tamai.

Italského premiéra doprovázeli další oficiální členové italské i chilské vládní delegace: Mario Giro, zástupce italského ministra zahraničních věcí, Marco Ricci, italský velvyslance v Chile, Francesco Starace, ředitel italské mezinárodní energetické společnosti ENEL, Gloria Navarrete, vedoucí protokolu chilského ministerstva zahraničních věcí, senátor Guido Girardi a velvyslanec Chile v Itálii Fernando Ayala.

Při příjezdu delagaci přivítali generální ředitel ESO Tim de Zeeuw a vedoucí programu stavby dalekohledu E-ELT Roberto Tamai, kteří se následně ujali role průvodců při prohlídce observatoře.

Je mi ctí přivítat premiéra Ranziho na observatoři Paranal,“ řekl Tim de Zeeuw. „Itálie je členským státem ESO ji 33 let a italský průmysl významně přispěl k rozvoji této organizace, například konstrukce budov ukrývajících dalekohledy VLT, byly vyrobeny v Itálii. Velmi aktivní komunita italských astronomů patří k těm, které využívají vybavení ESO nejvíce a provádí vědecký výzkum světové úrovně.“

Čestní hosté byli následně svědky otevírání kopulí všech čtyř dalekohledů VLT při přípravě na noční pozorování. Prohlédli si dalekohled VST (VLT Survey Telescope), který byl navržen a postaven v Itálii, a následně povečeřeli v architektonicky oceněném ubytovacím a kancelářském komplexu Residencia.

Italští inženýři a astronomové se v současnosti významně podílejí na návrhu a konstrukci nového dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope), který by se měl stát největším dalekohledem světa pro viditelnou a infračervenou oblast. Vedoucím programu konstrukce dalekohledu E-ELT je Ital, Roberto Tamai. Ministerský předseda s delegací si také prohlédli místo, kde by měl dalekohled E-ELT v budoucnu stát, vrchol Cerro Armazones ležící necelých 20 km od Paranalu.

Plán předsedy vlády navštívit observatoř byl poprvé oznámen v červnu 2015 v Miláně, u příležitosti výstavy Expo Milano, které se zúčastnilo na 140 zemí z celého světa a desítky organizací. V rámci této akce ESO zaštítila aktivity s astronomickou tématikou a prezentovala svůj projekt videozáznamů s rozlišením UHD (ESO Ultra HD videos) zachycujících působivou noční oblohu v Chile.

Observatoř ESO/Paranal se nachází asi 130 km jižně od města Antofagasta, v srdci chilské pouště Atacama. S nadmořskou výškou 2653 m patří tato observatoř k nejpříhodnějším místům na Zemi pro získávání astronomických pozorování vesmíru. Systém VLT (Very Large Telescope) vybavený čtyřmi hlavními dalekohledy o průměru 8,2 m a čtyřmi pomocnými dalekohledy o průměru 1,8 m patří k nejmodernějším optickým přístrojům určeným k astronomickému výzkumu, stejně jako přehlídkové dalekohledy VISTA a VST. Tento arzenál přístrojů dělá z Paranalu nejproduktivnější pozemní astronomickou observatoř světa.