27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » HST vyfotografoval interagující trojici galaxií

HST vyfotografoval interagující trojici galaxií

02.08.2021

Astronomové pořídili pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu HST pozoruhodnou fotografii trojice srážejících se galaxií Arp 195. Toto zajímavé uskupení galaxií se nachází ve vzdálenosti přibližně 763 miliónů světelných roků od Země a jeho poloha se promítá do souhvězdí Rysa.

Tato soustava je uváděna v Atlasu zvláštních galaxií (Atlas of Peculiar Galaxies) na seznamu, který ukazuje několik z podivných a velmi podivuhodných galaxií ve vesmíru,“ říkají astronomové z týmu kolem HST.

Soustava galaxií známá také jako UGC 04653, LEDA 24981 a 2MASX J08535462+3508439 obsahuje přinejmenším trojici kolidujících hvězdných ostrovů.

Pozorovací čas na Hubbleově teleskopu je mimořádně vzácný, takže astronomové nemohou požadovat druhou šanci na pozorování,“ říkají vědci. „Časový program pro pozorování pomocí HST je vypočítaný s použitím počítačového algoritmu, který umožňuje kosmickému teleskopu příležitostně získat bonusové momentky dat v období mezi dlouhými pozorováními.“

Tato fotografie kolidujícího tripletu galaxií Arp 195 je jednou z takových momentek. Vedlejší pozorování, jako je například toto, poskytují více než jen atraktivní fotografie. Pomohou také identifikovat nadějné cíle pro následující pozorování pomocí budoucích kosmických teleskopů, jako je připravovaný James Webb Space Telescope (JWST).

Nová fotografie galaxie Arp 195 zahrnuje pozorování pomocí kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) a projektu Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Je založena na základě dat získaných přes čtyři optické filtry. Z jednotlivých monochromatických snímků byla vytvořena barevná fotografie.

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/hubble-interacting-galaxy-triplet-arp-195-09894.html