22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Geminidy v roce 2016

Geminidy v roce 2016

06.12.2016

Příští týden, v noci z 13. na 14. prosince 2016, nastane maximum aktivity meteorického roje Geminidy. Pozorování sice bude rušit Měsíc v úplňku, ale očekávaný čas maxima činnosti roje je téměř ideální pro sledování úkazu právě ze střední Evropy.

Geminidy jsou meteorický roj pravidelně aktivní přibližně v období od 4. do 17. prosince. Maximum činnosti roje v roce 2016 nastane podle předpovědi 14. prosince v 1 h SEČ a očekává se dosažení frekvence až 120 meteorů za hodinu. Vzhledem k silnému rušení Měsícem v úplňku sice bude možné vizuálně spatřit jen ty nejjasnější meteory, ale i tak by jich za příznivého počasí mohly být i desítky za hodinu, Geminidy jsou totiž známé vysokým počtem jasných meteorů.

Oblast na obloze, ze které meteory zdánlivě vylétají, se nazývá radiant. Leží nedaleko hvězdy Castor v souhvězdí Blíženců, které se na obloze nachází severovýchodně od nápadnějšího souhvězdí Orion. Radiant se v době maxima bude nacházet přes 70° vysoko nad jižním obzorem. Díky jeho poloze bude možné meteory pohodlně spatřit v libovolném místě oblohy.

Jak již bylo řečeno, pozorování bude nepříznivě ovlivňovat Měsíc téměř přesně v úplňku – úplněk Měsíce nastává shodou okolností 14. prosince v 1h a 6 minut SEČ. Měsíc se navíc bude nacházet jen asi 30° od radiantu Geminid.

Situace na obloze 14. prosince 2016 kolem 1h SEČ při pohledu ze zahrady Hvězdárny Valašské Meziříčí. Kredit: Stellarium/HVM

Vysoké frekvence lze v případě Geminid pozorovat téměř dva dny, proto nemusíte s pozorováním čekat na samotné maximum. Mnoho meteorů můžete bez problémů spatřit již 13. prosince večer, ale také 14. prosince ráno. Večerní a ranní pozorování je letos výhodné rovněž kvůli poloze Měsíce, který večer i ráno bude již nízko nad obzorem a meteorům tak uvolní zbytek oblohy.

Pro pohodlné pozorování vyhledejte místo bez blízkého pouličního osvětlení s volným výhledem pokud možno až k obzoru. Ke sledování meteorů nepotřebujete dalekohled. Nejlepší poloha pro pozorování je v leže, dobře poslouží například letní zahradní vybavení (lehátko nebo křeslo), které jinak v zimě užijete málokdy. Okolním teplotám, které v prosinci hlavně nad ránem mohou klesat klidně i pod -10° C, je potřeba přizpůsobit oblečení a obuv. Vhodné je použít také spacák. Ale pozor, neusnout!

* Složený snímek v úvodu článku zobrazuje meteory roje Geminid, které minulý rok, v noci z 13. na 14. prosince 2015, zachytila naše východní kamera pro sledování meteorů.

Dalsí informace a související články