27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperličky (2)

Fotoperličky (2)

08.10.2009

V průběhu měsíce října můžeme v ranních hodinách sledovat zajímavé divadlo, vzájemné úkazy planet Venuše, Saturn a Merkur.

Dne 8. října ráno došlo k přiblížení Merkuru k Saturnu na vzdálenost 20’ a Venuše vše „sledovala“ nedaleko, jen 5,5°. Seskupení se nám podařilo zaznamenat. Na obrázku vlevo vidíte trojici jasných bodů, vpravo nahoře sa nachází nejjasnější Venuše. Ve spodní části (výřez) jsou zachyceny planety Saturn (vpravo) a Merkur.

Snímek s větším rozlišením (a další záběry, které zatím nebyly zveřejněny) jsou k nahlédnutí v naší fotogalerii, v nově založené sekci Fotoperličky 2009.

Samotný astronomický úkaz byl "vyšperkován" velmi zajímavým vzhledem oblohy při svítání, který je zdokumentován na druhém "zenitálně -panoramatickém" snímku. Záběr byl složen z dvojice fotografií a celé zorné pole přesahuje v delší straně 120°  přes nadhlavník - zenit. Měsíc vpravo nahoře se v tomto okamžiku nacházel 120° od východního obzoru.

Velmi zajímavé přiblíření nastane 13. října 2009, kdy se Venuše a Saturn budou nacházet jen 36' od sebe (o něco dále než odpovídá úhlovému průměru Měsíce). Zatímco planetu Saturn naleznete vlevo od Venuše, 57' napravo od ní budete moci v malém dalekohledu spatřit poměrně jasnou hvězdu beta Virgini (3,8 mag).

Dne 16. října doplní jasnou dvojici Venuše-Saturn mladý Měsíc. Celá seéri končí 18. října, kdy se Merkur ztratí ve sluneční záři.

Podrobnosti o průběhu této série zajímavých vzájemných úkazů najdete na serveru astro.cz v článku Petra Horálka ("Tanec" planet na říjnové ranní obloze)