13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperličky (2)

Fotoperličky (2)

08.10.2009

V průběhu měsíce října můžeme v ranních hodinách sledovat zajímavé divadlo, vzájemné úkazy planet Venuše, Saturn a Merkur.

Dne 8. října ráno došlo k přiblížení Merkuru k Saturnu na vzdálenost 20’ a Venuše vše „sledovala“ nedaleko, jen 5,5°. Seskupení se nám podařilo zaznamenat. Na obrázku vlevo vidíte trojici jasných bodů, vpravo nahoře sa nachází nejjasnější Venuše. Ve spodní části (výřez) jsou zachyceny planety Saturn (vpravo) a Merkur.

Snímek s větším rozlišením (a další záběry, které zatím nebyly zveřejněny) jsou k nahlédnutí v naší fotogalerii, v nově založené sekci Fotoperličky 2009.

Samotný astronomický úkaz byl "vyšperkován" velmi zajímavým vzhledem oblohy při svítání, který je zdokumentován na druhém "zenitálně -panoramatickém" snímku. Záběr byl složen z dvojice fotografií a celé zorné pole přesahuje v delší straně 120°  přes nadhlavník - zenit. Měsíc vpravo nahoře se v tomto okamžiku nacházel 120° od východního obzoru.

Velmi zajímavé přiblíření nastane 13. října 2009, kdy se Venuše a Saturn budou nacházet jen 36' od sebe (o něco dále než odpovídá úhlovému průměru Měsíce). Zatímco planetu Saturn naleznete vlevo od Venuše, 57' napravo od ní budete moci v malém dalekohledu spatřit poměrně jasnou hvězdu beta Virgini (3,8 mag).

Dne 16. října doplní jasnou dvojici Venuše-Saturn mladý Měsíc. Celá seéri končí 18. října, kdy se Merkur ztratí ve sluneční záři.

Podrobnosti o průběhu této série zajímavých vzájemných úkazů najdete na serveru astro.cz v článku Petra Horálka ("Tanec" planet na říjnové ranní obloze)