22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperličky (2)

Fotoperličky (2)

08.10.2009

V průběhu měsíce října můžeme v ranních hodinách sledovat zajímavé divadlo, vzájemné úkazy planet Venuše, Saturn a Merkur.

Dne 8. října ráno došlo k přiblížení Merkuru k Saturnu na vzdálenost 20’ a Venuše vše „sledovala“ nedaleko, jen 5,5°. Seskupení se nám podařilo zaznamenat. Na obrázku vlevo vidíte trojici jasných bodů, vpravo nahoře sa nachází nejjasnější Venuše. Ve spodní části (výřez) jsou zachyceny planety Saturn (vpravo) a Merkur.

Snímek s větším rozlišením (a další záběry, které zatím nebyly zveřejněny) jsou k nahlédnutí v naší fotogalerii, v nově založené sekci Fotoperličky 2009.

Samotný astronomický úkaz byl "vyšperkován" velmi zajímavým vzhledem oblohy při svítání, který je zdokumentován na druhém "zenitálně -panoramatickém" snímku. Záběr byl složen z dvojice fotografií a celé zorné pole přesahuje v delší straně 120°  přes nadhlavník - zenit. Měsíc vpravo nahoře se v tomto okamžiku nacházel 120° od východního obzoru.

Velmi zajímavé přiblíření nastane 13. října 2009, kdy se Venuše a Saturn budou nacházet jen 36' od sebe (o něco dále než odpovídá úhlovému průměru Měsíce). Zatímco planetu Saturn naleznete vlevo od Venuše, 57' napravo od ní budete moci v malém dalekohledu spatřit poměrně jasnou hvězdu beta Virgini (3,8 mag).

Dne 16. října doplní jasnou dvojici Venuše-Saturn mladý Měsíc. Celá seéri končí 18. října, kdy se Merkur ztratí ve sluneční záři.

Podrobnosti o průběhu této série zajímavých vzájemných úkazů najdete na serveru astro.cz v článku Petra Horálka ("Tanec" planet na říjnové ranní obloze)