Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Exoplaneta KOI-5Ab má svůj domov u tří sluncí

Exoplaneta KOI-5Ab má svůj domov u tří sluncí

20.01.2021

Několik let po detekci exoplanety KOI-5Ab astronomové zjistili, že obíhá v trojhvězdném asymetrickém systému. Krátce po tom, co družice NASA s názvem Kepler zahájila svoji činnost v roce 2009, byla identifikována planeta velikosti Neptunu. S názvem KOI-5Ab exoplaneta, která se stala druhou planetou objevenou touto misí, byla nakonec zapomenuta, jak Kepler zveřejňoval více a více nových planet. Na konci jeho mise v roce 2018 bylo objeveno ohromných 2 394 exoplanet, tj. planet obíhajících kolem jiných hvězd než Slunce, a kromě toho dalších 2 366 kandidátů na exoplanety, včetně KOI-5Ab.

Nyní David Ciardi, vědecký šéf NASA’s Exoplanet Science Institute (NExScI) umístěného na Caltech’s IPAC, říká, že „KOI-5Ab byla znovu oživená před smrtí“ díky novým pozorováním pomocí družice NASA s názvem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

KOI-5Ab spadla ze stolu a byla zapomenuta,“ říká David Ciardi, který představil výsledky na virtuálním setkání Americké astronomické společnosti AAS. V roce 2014 David Ciardi a další astronomové využili W. M. Keck Observatory in Hawaii, Caltech’s Palomar Observatory poblíž San Diego a Gemini North in Hawaii a prokázali, že exoplaneta KOI-5Ab obíhá kolem hvězdy, která je součástí trojhvězdného systému KOI-5. Avšak nebyli si jisti, jestli soustava KOI-5 opravdu hostí planetu nebo jestli byl pozorován pouze klamný signál od jedné či dvou dalších hvězd.

Následně v roce 2018 družice TESS pokročila kupředu. Podobně jako Kepler, i družice TESS hledala blikání ve světle hvězdy, které se objevovalo, když planeta přecházela před kotoučkem hvězdy (nastal tzv. tranzit). TESS sledovala část zorného pole pozorovaného Keplerem, včetně systému KOI-5. Zcela jistě TESS také identifikovala KOI-5Ab jako kandidáta na exoplanetu (s označením TOI-1241b). TESS podobně jako Kepler zjistila, že planeta oběhne mateřskou hvězdu zhruba jednou za 5 dnů. Avšak v tomto okamžiku nebylo stále ještě jasné, jestli je existence planety reálná.

Myslel jsem si, ´nezapomeň na tento cíl´,“ říká David Ciardi po shlédnutí dat z družice TESS. Tenkrát se vrátil zpět a znovu analyzoval veškerá data, včetně těch z California Planet Search, kde je vedoucím Andrew Howard, profesor astronomie na Caltech. California Planet Search používá pozemní teleskopy včetně Keckova dalekohledu k pátrání po prozrazujících kolísáních v jasnosti hvězdy, ke kterým dochází, když planeta obíhá kolem ní a uplatňuje svoji gravitační přitažlivost.

Pokud by se družice TESS nedívala na planetu opakovaně, já bych se nikdy nevrátil zpět a neudělal všechnu tuto detektivní práci,“ říká David Ciardi.

Hvězdný systém KOI-5 se skládá ze tří hvězd na obrázku označených písmeny A, B a C. Hvězdy A a B obíhají navzájem kolem sebe v periodě 30 roků. Hvězda C vykoná jeden oběh kolem dvojice AB jednou za 400 roků. Soustava je domovem exoplanety KOI-5Ab, která byla objevena a popsána družicemi NASA Kepler a TESS, společně s pozemními teleskopy. KOI-5Ab má poloviční hmotnost Saturnu a kolem mateřské Slunci podobné hvězdy A oběhne přibližně jednou za 5 dnů. Rovina její oběžné dráhy je skloněna o 50 stupňů vůči oběžné rovině hvězd A a B. Astronomové mají podezření, že tato vychýlená dráha byla způsobena hvězdou B, která gravitačně ovlivňovala planetu v průběhu jejího vývoje, čímž došlo k naklánění její dráhy a způsobilo to její migraci směrem k mateřské hvězdě.

Soustava KOI-5 se nachází ve vzdálenosti 1 800 světelných roků od Země a její poloha se promítá do souhvězdí Labutě.

Zdroj: https://scitechdaily.com/a-tale-of-planetary-resurrection-in-a-triple-star-system-with-a-skewed-configuration/ a http://www.sci-news.com/astronomy/sub-saturn-exoplanet-koi-5ab-09259.html