V prvním prázdninovém týdnu si vám dovoluji nabídnout malé ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu, které již řadu let působí na naší hvězdárně.
Stát se vystudovaným astronomem nebo astrofyzikem bylo na počátku vzniku hvězdáren v 50. letech spíše snem než realitou. Veřejný vzdělávací systém tehdy nabízel pouze dvě cesty, jak se k astronomii či astrofyzice přiblížit – ani jedna z nich však nebyla příliš vhodná pro praktickou práci na hvězdárně."
Naši hvězdárnu navštívil dne 15. 5. 2025 Pavel Gabzdyl, přední popularizátor astronomie a největší fanoušek Měsíce. Mimo to, že nám přednesl krásnou přednášku Kosmická střelnice, jsme ho stihli i vyzpovídat.
Kosmická turistika soukromých firem se dostává do obrátek. Nejdále pokročila společnost Virgin Galactic, která hodlá do výšky přes 110 km při balistickém letu dopravovat vždy šestici platících cestujících. Využije k tomu dvoustupňový dopravní prostředek: kosmický raketoplán SpaceShipTwo dopravovaný do výšky 15 km speciálním letounem WhiteKnightTwo. Po oddělení dosáhne raketoplán požadované výšky pomocí vlastních raketových motorů.
Kosmické turistice se chce v následujících letech věnovat několik soukromých společností. Na obrázku v úvodu článku je umělecké ztvárnění suborbitálního raketoplánu Rocketplane XP společnosti Rocketplane Global Inc. První starty kosmoplánu s cestujícími by se mohly uskutečnit v roce 2012.
Turisté přijíždějící na Havajské ostrovy za luxusními podmínkami aby jednou mohli odstartovat z písečných pláží ke hvězdám, což udělá z ostrova startovací rampu ke hvězdným výšinám. Havaj se jednou může stát zemí, kde vesmírní cestovatelé využijí raketoplán pro cesty z jednoho místa na Zemi na druhé. Přesněji řečeno, než aby odstartovali a přistáli na jednom místě, projektanti již vidí ve svých plánech dosažení kosmického prostoru po startu z kosmodromu, let kosmickým prostorem, sestup k zemskému povrchu a přistání na jiném místě, například na ostrově Oahu. Zhruba za deset let by mohli cestovatelé využívat raketoplány pro lety z Havajských ostrovů například do Japonska, přičemž cesta bude trvat pouhých 45 minut.
Během vlastního letu dosáhne speciální letoun s pěti cestujícími na palubě pomocí dvou leteckých motorů J-85 výšku 12 km. Zde se uvede do chodu restartovatelný raketový motor Rocketdyne RS-88, který zvýší rychlost letounu na 5 600 km/h. Po dosažení výšky 100 km se cestující budou několik minut nacházet v beztížném stavu. Poté bude následovat přistání na Zemi. Vlastní starty však nebudou zahájeny dříve než v roce 2012 (první předpoklady byly poněkud optimističtější – počítalo se se zahájením balistických letů v roce 2007).
K realizaci kosmického programu budou využity existující letištní přistávací dráhy na ostrovech Oahu a Big Island. Příprava raketoplánu je zatím ve fázi navrhování, se zahájením jeho výroby se počítá během roku a půl.
Zdroj: http://www.physorg.com/news166596001.html
autor: František Martinek