V rámci semináře Kosmonautika, raketová technika a kosmické technologie na naší hvězdárně přednášela mladá a nadějná studentka VUT a jedna z 26 vybraných účastníků mise Zero-G. Právě na této misi měla Tereza možnost zažít stav beztíže. Jaké to bylo, kolikrát ho vlastně zažila, ale taky čemu se ve volném čase věnuje člověk snící o vývoji satelitů, se dočtete zde.
Na počátku listopadu hvězdárna slavnostně otevřela novou budovu. Ta vyrostla na místě bývalých garáží v rámci projektu, jehož součástí byly největší změny v areálu hvězdárny za posledních zhruba 60 let. Cílem projektu Kulturní a kreativní centrum – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. spolufinancovaným Evropskou unií a Národním plánem obnovy bylo vybudování nového regionálního kreativního centra atraktivního nejen pro návštěvníky, zejména studenty, ale také pro partnery i z jiných regionů, otevírající dveře další spolupráci a inovacím a prohloubení mezisektorové spolupráce nejen v regionu.
Z české hvězdárny až pod hvězdnaté nebe chilských And. Cesta, která propojuje dvě polokoule jediným cílem: zachytit stopu minulosti Sluneční soustavy – a právě jejich zachycení a analýza spojují evropské nebe s chilskými výšinami. Nová síť kamer a spektrografů sleduje meteory, které nám odhalují chemické složení dávných těles a možná i samotný původ planet. Za technickým pokrokem se skrývají měsíce příprav, testování a náročná instalace v nesnadných podmínkách Jižní Ameriky. Jak se český tým vydal naproti vesmíru a proč je jižní obloha pro výzkum taktéž důležitá?

Kosmická turistika soukromých firem se dostává do obrátek. Nejdále pokročila společnost Virgin Galactic, která hodlá do výšky přes 110 km při balistickém letu dopravovat vždy šestici platících cestujících. Využije k tomu dvoustupňový dopravní prostředek: kosmický raketoplán SpaceShipTwo dopravovaný do výšky 15 km speciálním letounem WhiteKnightTwo. Po oddělení dosáhne raketoplán požadované výšky pomocí vlastních raketových motorů.
Kosmické turistice se chce v následujících letech věnovat několik soukromých společností. Na obrázku v úvodu článku je umělecké ztvárnění suborbitálního raketoplánu Rocketplane XP společnosti Rocketplane Global Inc. První starty kosmoplánu s cestujícími by se mohly uskutečnit v roce 2012.
Turisté přijíždějící na Havajské ostrovy za luxusními podmínkami aby jednou mohli odstartovat z písečných pláží ke hvězdám, což udělá z ostrova startovací rampu ke hvězdným výšinám. Havaj se jednou může stát zemí, kde vesmírní cestovatelé využijí raketoplán pro cesty z jednoho místa na Zemi na druhé. Přesněji řečeno, než aby odstartovali a přistáli na jednom místě, projektanti již vidí ve svých plánech dosažení kosmického prostoru po startu z kosmodromu, let kosmickým prostorem, sestup k zemskému povrchu a přistání na jiném místě, například na ostrově Oahu. Zhruba za deset let by mohli cestovatelé využívat raketoplány pro lety z Havajských ostrovů například do Japonska, přičemž cesta bude trvat pouhých 45 minut.
Během vlastního letu dosáhne speciální letoun s pěti cestujícími na palubě pomocí dvou leteckých motorů J-85 výšku 12 km. Zde se uvede do chodu restartovatelný raketový motor Rocketdyne RS-88, který zvýší rychlost letounu na 5 600 km/h. Po dosažení výšky 100 km se cestující budou několik minut nacházet v beztížném stavu. Poté bude následovat přistání na Zemi. Vlastní starty však nebudou zahájeny dříve než v roce 2012 (první předpoklady byly poněkud optimističtější – počítalo se se zahájením balistických letů v roce 2007).
K realizaci kosmického programu budou využity existující letištní přistávací dráhy na ostrovech Oahu a Big Island. Příprava raketoplánu je zatím ve fázi navrhování, se zahájením jeho výroby se počítá během roku a půl.
Zdroj: http://www.physorg.com/news166596001.html
autor: František Martinek
Hvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace, Vsetínská 78, 757 01 Valašské Meziříčí