13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Čína zahájila montáž velkého radioteleskopu

Čína zahájila montáž velkého radioteleskopu

25.07.2015

Čína zahájila závěrečnou montáž největšího radioteleskopu světa, který bude mít po dokončení anténu o průměru odpovídajícím 30 fotbalovým hřištím. Informovaly o tom čínské sdělovací prostředky. Anténa radioteleskopu FAST (Five-hundred-metre Aperture Spherical Radio Telescope) bude mít průměr – jak vyplývá z názvu – zhruba 500 metrů. Bude „uhnízděna“ v údolí tvaru velké mísy mezi kopci v jihozápadní provincii Guizhou.

V úterý 21. 7. 2015 začali technici připevňovat 4 450 hliníkových panelů ve tvaru trojúhelníku a vytvářet kruhový reflektor radioteleskopu; oficiálně o tom informovala agentura Xinhua.

FAST bude největším radioteleskopem světa s jedním ohniskem a předstihne tak radioteleskop Arecibo Observatory na Puerto Rico, vybavený anténou o průměru 305 metrů. FAST bude nejen větší, ale i rychlejší a citlivější.

Velký radioteleskop nám pomůže při pátrání po signálech mimozemských civilizací v naší Galaxii a rovněž umožní studovat původ vesmíru,“ citují média slova Wu Xiangpinga, generálního ředitele Čínské astronomické společnosti.

Anténa čínského radioteleskopu bude mít obvod 1,6 kilometru. V okruhu pěti kilometrů nejsou žádná města, což poskytuje ideální podmínky k naslouchání rádiovým signálům z vesmíru.

Výstavba konstrukce dalekohledu byla zahájena v březnu 2011, dokončení radioteleskopu a zahájení pozorování je naplánováno na rok 2016.

Zdroj: http://phys.org/news/2015-07-china-world-biggest-radio-telescope.html