13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Belgický princ Philippe vedl delegaci zástupců průmyslu, která navštívila zařízení ESO v Chile

08.12.2011

Následník belgického trůnu navštívil observatoř ESO Paranal v doprovodu delegace podnikatelů, která zkoumala budoucí příležitosti pro evropský průmysl v kontextu projektu dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope).

Jeho královská výsost princ Philippe, vévoda Brabantský, belgický korunní princ, zahájil svoji návštěvu zařízení ESO v pondělí 5. prosince 2011, když se zúčastnil ‚dne průmyslu‘ pořádaného v prostorách ESO Vitacura (Santiago, Chile). Tato akce měla zdůraznit množství příležitostí, které získají evropské podniky díky dalekohledu E-ELT, jež bude s průměrem téměř 40 m příslovečným ‚největším okem hledícím k obloze‘.

Dalekohled E-ELT poskytne neocenitelné příležitosti pro firmy z členských států ESO a spolupracujících organizací. Jako největší dalekohled svého druhu bude tento přístroj také mohutným hnacím motorem dalšího výzkumu,“ prohlásil Prof. Massimo Tarenghi, zástupce ESO v Chile.

Jako jeden ze zakládajících členů ESO přispěla Belgie velmi významně k rozvoji této organizace. Například čtveřice pomocných dalekohledů (Auxiliary Telescopes ) na Paranalu byla zkonstruována belgickou firmou AMOS (Liège). Belgickým společnostem byla také přidělena dvojice významných kontraktů v ‚návrhové fázi‘ přípravy dalekohledu E-ELT.

Komunita belgických astronomů rovněž široce využívá stávajících zařízení ESO. Zcela nedávno přispěl belgický dalekohled TRAPPIST (La Silla) k významnému vědeckému počinu - zpřesnění velikosti trpasličí planety Eris (eso1142).

Ve středu 7. prosince 2011 přiletěla delegace ze Santiaga do pouště Atacama, na jedno z nejsušších míst na Zemi, které je domovem observatoří ESO. Jeho královská výsost si prohlédla zařízení na Paranalu v doprovodu Prof. Massimo Tarenghiho a Dr. Michael Sterzika, kteří vysvětlili účel a funkci jednotlivých přístrojů. Za soumraku, po otevření kopulí dalekohledů, měla delegace možnost být přímým účastníkem vědecké práce právě probíhající v jedné z řídících místností.

Doprovod prince Philippa tvořili Jean-Claude Marcourt, viceprezident a ministr financí, zahraničního obchodu a nových technologií Wallonské vlády; belgický ministr vnitra Jos Chabert; velvyslanec Belgie v Chile Dirk Van Eeckhout a významná průmyslová delegace v čele se zástupci firem AMOS, SEPTENTRIO, ENE, XENIC a univerzity v Liège.

ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 15 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 40 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Viktor Votruba; národní kontakt; Astronomický ústav AV ČR, Ondřejov 251 65, Česká republika; Email: votruba@physics.muni.cz

Massimo Tarenghi; ESO Representative in Chile; Santiago, Chile; Tel: +56 2 463 3143; Email: mtarengh@eso.org

Patrick Geeraert; ESO Head of Administration; Garching bei München, Germany; Tel: +49 89 3200 6873; Cell: +49 176 1300 6504; Email: pgeeraer@eso.org

Gonzalo Argandoña; ESO education and Public Outreach Department; Santiago, Chile; Tel: +56 2 463 3258; Cell: +56 9 9 829 4202; Email: gargando@eso.org

Richard Hook; ESO, La Silla, Paranal, E-ELT & Survey Telescopes Press Officer; Garching bei München, Germany; Tel: +49 89 3200 6655; Cell: +49 151 1537 3591; Email: rhook@eso.org

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1149. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.