Zřizovatelem organizace je

05.01.2024
Činnost Klubu nadaných dětí ve školním roce 2023/2024

Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové objevili nejrychleji obíhající asteroid

Astronomové objevili nejrychleji obíhající asteroid

12.09.2021

Nově objevený asteroid 2021 PH27 má průměr zhruba 1 kilometr a oběhne kolem Slunce za pouhých 113 dnů – za nejkratší známou oběžnou periodu pro asteroid a druhou nejkratší pro jakýkoliv objekt ve Sluneční soustavě kromě Merkuru. 2021 PH27 má hlavní poloosu dráhy rovnou 70 miliónům kilometrů (0,46 AU), což jí dodává 113denní oběžnou periodu kolem Slunce po nestabilní eliptické dráze, která křižuje jak dráhu Venuše, tak i planety Merkur.

To znamená, že v průběhu několika miliónů roků bude pravděpodobně planetka rozbita při kolizi s některou z planet či pádem na Slunce, nebo bude naopak vyvržena ze své současní pozice do vnější oblasti.

Planetka 2021 PH27 byla objevena Scottem Sheppardem z Carnegie Institution for Science’s na fotografiích pořízených na Brown University, které pořídili astronomové Ian Dell’Antonio a Shenming Fu dne 13. srpna 2021.

Nejspíše byla planetka 2021 PH27 vypuzena z hlavního pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter a gravitace vnitřních planet tvarovala její dráhu do její současné podoby,“ dodává Scott Sheppard. „Nebo naopak na základě velikosti sklonu její dráhy 32 stupňů je pravděpodobné, že 2021 PH27 je vyhaslá kometa z vnějších oblastí Sluneční soustavy, která se zatoulala příliš blízko k jedné z planet a její dráha ji přivedla do blízkosti vnitřních oblastí Sluneční soustavy.“

Dráha asteroidu 2021 PH27 promítnutá
do roviny ekliptiky

Protože planetka 2021 PH27 je tak blízko silného gravitačního pole Slunce, máme zkušenost, že obecné relativistické efekty jsou zde největší u jakéhokoliv známého objektu ve Sluneční soustavě.

To je vidět v nepatrné úhlové odchylce na její eliptické dráze v průběhu času – pohyb zvaný precese – který se vyskytuje v hodnotě zhruba jedné obloukové minuty za století.

Pozorování precese planety Merkur mátlo vědce, dokud obecná teorie relativity Alberta Einsteina nevysvětlila její působení během času. Precese planetky 2021 PH27 je dokonce ještě výraznější než u planety Merkur.

Planetka 2021 PH27 se dostává tak blízko Slunce, že její povrchová teplota dosahuje 482 °C při největším přiblížení, což je dostatečná teplota k jejímu tavení,“ říká Scott Sheppard.

Asteroid bude brzy procházet za Sluncem a nebude pozorovatelný ze Země do začátku příštího roku, kdy pozorovatelé budou schopni upřesnit jeho dráhu a jeho precesi, což je potřebné k přidělení oficiálního jména.

Objev planetky 2021 PH27 byl publikován v Minor Planet Electronic Circular.

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/fastest-orbiting-asteroid-09991.html a https://scitechdaily.com/solar-systems-fastest-orbiting-asteroid-discovered-orbits-the-sun-in-just-113-days/