13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Sníh se blíží letošnímu maximu

Sníh se blíží letošnímu maximu

Nástup opravdové zimy se projevil také ve výsledcích meteorologických měření.

Třináct centimetrů sněhu dnes ráno zaznamenala stanice Českého hydrometeorologického ústavu umístěná v areálu naší hvězdárny. „Za posledních 24 hodin připadlo 10 centimetrů sněhu,“ konstatuje odborný pracovník hvězdárny Petr Zelený. „Blížíme se k maximu letošní zimy, které činilo 15 centimetrů a dosáhli jsme ho 18. ledna. Vzhledem k předpovědi počasí je možné, že ho brzy překonáme,“ dodává Zelený.

K rekordnímu zápisu má dnešní den zatím daleko. „Nejvíce zasněžený 8. únor nastal v roce 1963, kdy jsme naměřili 41 centimetrů. Vůbec nejvyšší sněhovou pokrývku – 79 centimetrů – jsme zaznamenali 13. února 2006,“ nahlíží do statistik odborný pracovník hvězdárny.

Zároveň s výškou pokrývky proběhlo měření vodní hodnoty, jehož cílem je stanovit obsah vody ve sněhu. „Současných 13 centimetrů sněhu roztálo na 21,2 milimetru vody, přičemž běžná hodnota by měla činit 13 milimetrů. Z toho vyplývá, že sníh je dosti hutný. Vespodu je i vrstva ledu z nedělní námrazy,“ hodnotí Zelený.