22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Říjen je nejdeštivější za šedesát let

Říjen je nejdeštivější za šedesát let

Povodňové stupně, dosahované v těchto dnech na vodních tocích, mají původ v rekordních srážkách.

Letošní říjen není ještě ani v polovině, a už je nejdeštivějším měsícem od roku 1957, kdy naše hvězdárna zahájila meteorologická měření. „Od počátku měsíce jsme zaznamenali 146,2 milimetru srážek, zatímco za celý říjen roku 1974 to bylo 132,4 milimetru,“ konstatuje odborný pracovník hvězdárny Petr Zelený.

Jen za předchozí čtyři dny – od neděle 11. do středy 14. října – zde naměřili 105,6 milimetru srážek, přičemž nejdeštivější bylo úterý se 43,3 milimetru. „I tento údaj je rekordní, protože dosud byl nejdeštivějším dnem měsíce 5. říjen 1974, kdy spadlo 36,5 milimetru srážek,“ doplňuje Zelený.

Mimořádně deštivý říjen je jen pokračováním velmi mokrého září, které bylo na srážky 3. nejbohatší od začátku měření. „Za celý měsíc jsme naměřili 166,5 milimetru. Deštivější bylo jen září v roce 1998 se 170,8 milimetru a rekordní září 2007 s 207,9 milimetru srážek,“ potvrzuje odborný pracovník hvězdárny. Letošní 25. září bylo se 64,5 milimetru zároveň druhé „nejupršenější“, když prvenství náleží 6. září 2007 s 86,7 milimetru.