22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Po letech extrémů normální léto

Po letech extrémů normální léto

Hlavní část léta je za námi, a i když nás možná čeká babí léto s velkým podílem slunečního svitu a příjemnými teplotami, do rekordních tabulek tohoto ročního období už se obvykle nezapisuje. Jaké tedy bylo pozvolna končící léto?

„Po několika horkých letech bylo průměrné, bez extrémů,“ hodnotí Petr Zelený, odborný pracovník naší hvězdárny, kde meteorologické veličiny sledují nepřetržitě od roku 1957.

Nejteplejšími dny letos byly 28. červenec s maximální teplotou 30,8 °C a 9. a 22. srpen s 30,4 °C. Proti 8. srpnu 2013 a 9. srpnu 2015, kdy ručička teploměru vystoupala na rekordních 36,6 °C, je to výrazně méně. Tropických dnů, v nichž přístroje naměřily více než 30 °C, bylo pouze šest – dva v červenci a čtyři v srpnu. „Rozdíl je patrný také v počtu letních dnů s teplotou nad 25 °C. Zatímco v červenci 1994 jsme jich zaznamenali 26, letos v témže měsíci jen 15,“ konstatuje pracovník hvězdárny.

O průměrném létu vypovídá rovněž množství srážek, přestože deštivých dnů bylo poměrně hodně. „Prakticky v polovině prázdninových dnů pršelo. V červenci bylo 18 a v srpnu 12 deštivých dnů. Měsíční úhrny srážek činily 65,7 milimetru, respektive 89,8 milimetru,“ připomíná Zelený a dodává, že jasným rekordmanem byl povodňový rok 1997 – za celý červenec tehdy spadlo 515 milimetrů srážek, z toho v jediný den – 6. července – 159,4 milimetru.